Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Aihm Yargı Hukuku

Dersin Kodu : HKS309

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : AİHS´nin genel çerçevesini tespit edebilme
AİHM´in görev alanını açıklayabilme
AİHS´nin koruduğu temel hak ve hürriyetleri ana hatlarıyla belirtebilme
AİHS´nin koruduğu temel hak ve hürriyetlere ilişkin AİHM kararlarını yorumlayabilme
AİHM kararlarının Türk Hukukunda icrasına yönelik adımları saptayabilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsan Hakları alanındaki uluslararası denetim sistemlerinin en etkini olan AİHS mekanizmasını ve AİHM´nin Türkiye kararlarını inceleyerek ulusal hukukun zaaflarını ortaya koymak.

Dersin İçeriği : AİHM ve Yargı Hukuku dersi kapsamında, şu konular anlatılmaktadır: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin kuruluşu, yapısı, organları, mahkemeye başvuru ve mahkemenin karar süreci, mahkeme kararlarının ülkelerin iç hukuklarındaki etkileri, insan hakları hukukunun temel tartışma konuları ve yöntemleri, ‘hakların ihlali” kavramına ilişkin kuramsal yaklaşımlar, insan hakları hukukuna ilişkin temel sözleşmeler, belgeler ve uluslararası antlaşma metinleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İnsan Haklarının Korunmasında Bölgesel Denetim Mekanizmalarının Rolü, AİHS´in Hazırlanışı ve Yürürlüğe Girişi Okuma Ders anlatımı, tartışma
2 AİHS İle Korunan Hakların Niteliği, Sözleşme´nin Orijinal Metninde Düzenlenen Haklar / Ek Protokoller İle Düzenlenen Haklar Okuma Ders anlatımı, tartışma
3 AİHS´nin Uygulama Alanı, Sözleşme İle Kurulan Denetim Sisteminin Özellikleri Okuma Ders anlatımı, tartışma
4 Mahkemenin Yargı Yetkisinin Kapsamı, Kişisel Başvuru Yolunun Kullanılma Esasları, Genel Koşullar ve Usule İlişkin Koşullar Okuma Ders anlatımı, tartışma
5 AİHS 2. md yaşam hakkı - AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
6 AİHS 3. md işkence yasağı AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
7 AİHS 5. md Kişi özgürlüğü ve güvenliği AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
8 Ara Sınav
9 AİHS 6. md Adil yargılanma AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
10 AİHS 1 no P. 1 md. Mülkiyet hakkı AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
11 AİHS 9. Düşünce, vicdan ve din özgürlüğü AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
12 AİHS 10. md İfade özgürlüğü AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
13 AİHS 11 . md Örgütlenme özgürlüğü AİHM´nin Türkiye´ye karşı verdiği ihlal kararları Okuma Ders anlatımı, tartışma
14 AİHM kararlarının Türk pozitif hukukuna etkileri: kararların icrasına yönelik adımların değerlendirilmesi Okuma Ders anlatımı, tartışma
15 Final Sınavı
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, 2001, Feyyaz GÖLCÜKLÜ/Şeref GÖZÜBÜYÜK
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme 3
2 Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme 4
3 Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme 3
4 Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma 4
5 Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme 4
6 Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme 4
7 Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma 4
8 Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme 4
9 Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma 5
10 Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme 5
11 Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. 3
12 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma 4
13 Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme 5
14 Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. 3
15 Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması 4
16 Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 58
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.32
Dersin AKTS Kredisi: 2