Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çevre Hukuku

Dersin Kodu : HKS204

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çevre bilincine sahip olmak, çevrenin kirletilmesi sonucunda başvurulabilecek hukuki ve cezai yollara hakim olmak.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çevre hukuku tabii varlıkların hukuk vasıtasıyla korunmasını amaçlar. Bu sahanın üç hukuk dalı ile bağı vardır; İdare hukuku, ceza hukuku, uluslar arası hukuk. Çevre hukuku ile toplumun yaşadığı doğal alan sağlıklı bir şekilde korunarak insan sağlığı ve kamu düzeni korunur.

Dersin İçeriği : 1. Çevre hukukunun çerçevesini tanımlar. 2. Tabiat zenginliklerini hukuki manada değerlendirir. 3. Çevre kirlenmesini mevzuat kapsamında analiz eder. 4. Uluslar arası hukuk çerçevesinde çevre hakkını tanımlar. 5. Sağlıklı bir yaşam için çevre projeleri yürütür.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çevre Hukukunun Tanımı ve Hukuk Düzenindeki Yeri Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
2 Çevre Hukukunun Kaynakları ve Gelişimi Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
3 evre Hukuku ile İlgili Temel Kavramlar (Çevre Hakkı, Çevre Kirliliği, Atık ve Artık Kavramları vs.) Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
4 Çevrenin Korunmasında Ana İlkeler( Kirleten Öder İlkesi, Kirletenin Kusursuz Sorumluluğu, Korunmanın Kalkınma İle Dengeli Olması İlkesi, Önceden Önlem Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
5 Kirletenin Hukuki Sorumluluğu, Sorumluluğun Dayanakları Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
6 Örnekler Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
7 Kirletenin Borçlar Kanunu ve Çevre Kanununa göre Sorumluluğu Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Çevreyi Kirletenlerin Hukuka Uygun Fiillerinden Sorumlu Olabilmesi Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
10 Yetkili ve Görevli Mahkeme, Sınırötesi Çevre Kirliliğinde Uygulanacak Hukuk ve Yargı Mercii Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
11 Uygulamadan Örnekler Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
12 Kamu Hukukuna Göre Çevrenin Korunması, Şikayet Hakkı, Çevreyi Kirletenlere Uygulanabilecek Kamusal Yaptırımlar Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
13 Kamuya Karşı Açılabilecek Davalar (İptal ve Tam Yargı Davaları) Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Ders Anlatımı, soru-cevap
14 Çevrenin Kirletilmesi İle İlgili Suçlar (Çevrenin Kasten Kirletilmesi ve Çevrenin Taksirle Kirletilmesi Suçları) Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Problem sunumu, soru-cevap
15 Çevrenin Uluslararası Boyutları (OECD, Avrupa Topluluğu, AGİK Paris Şartı, vs.) Öğrenciler için hazırlanmış olan notların çalışılması; kaynakların ilgili sayfalarının çalışılması Problem sunumu, soru-cevap
16/17 Dönem sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ERTAŞ Şeref, Çevre Hukuku,
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme 3
2 Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme 2
3 Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme 1
4 Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma 2
5 Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme 1
6 Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme 2
7 Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma 1
8 Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme 2
9 Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma 1
10 Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme 2
11 Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. 1
12 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma 2
13 Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme 1
14 Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. 1
15 Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması 2
16 Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 58
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.32
Dersin AKTS Kredisi: 2