|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Felsefe Ve Genel Sosyoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
HKS108 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Felsefe ve Genel Sosyoloji dersinin amacı felsefi düşünce olarak bilgi felsefesinin, ontolojinin etiğin açıklanmasını sağlamak. Sosyolojik düşüncenin anlam ve alanını belirleyerek kültür ve suç gibi kavramları açıklamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Felsefe ve Genel Sosyoloji dersi kapsamında, şu konular anlatılmaktadır:
Felsefi düşüncenin temel kavramları, Felsefenin Çalışma Alanları, Felsefe Tarihi, Bilim Teorisi, Bilgi Teorisi, Mantık, Ontoloji, Doğa Felsefesi, Tarih Felsefesi, Sanat Felsefesi, Dil Felsefesi, Felsefi Antropoloji, Ahlak Felsefesi, Din Felsefesi, Metafizik, Felsefi Akımlar, Felsefi Perspektifin Geliştirilmesi.
Sosyolojinin tarihi ve metodu, sosyal kişi, sosyalleşme süreci, sosyal statüler, sosyal grup, cemaatler, toplum, sosyal roller, sosyal kurumlar, kültür, sosyal değişme, sosyal kontrol ve suç, sosyal hareket, etnisite, modernite ve post- modernite, küreselleşme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Felsefi düşünce: tanım |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Felsefi düşünce: kapsam |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Felsefi düşünce: metod |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Bilgi felsefesi (epistemoloji) |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Ontoloji |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Etik |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Arasınav |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Giriş: sosyolojinin anlamı ve alanı |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Sosyolojik düşüncenin anlamı |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Sosyolojinin modern bir disiplin olarak doğuşu |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Sosyolojinin modern bir disiplin olarak doğuşu: Önemli sosyologlar |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Kültür, aile, cinsiyet, sosyal tabakalaşma ve sapma |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Suç |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Ders Tekrarı |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Final sınavı |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
kaynak okuma |
düz anlatım, tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fichter, J. 2004. Sosyoloji Nedir?. Ankara, Anı.
Mengüşoğlu, T. 1993. Felsefeye Giriş. Ankara, Remzi.
Arslan, A.2008. Felsefeye Giriş. Ankara, Adres.
Giddens, A. 2012. Sosyoloji. İstanbul, Kırmızı.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
3 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
3 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
4 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
4 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
1 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
4 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
2 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
3 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
4 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
3 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
4 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
2 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
3 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
3 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
2 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 58 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|