|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Roma Hukuku 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
HK 195 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Roma Hukuku´na ilişkin tarihsel süreci öğrenir. 2. Roma Hukuku´nun günümüz hukuk sistemi üzerindeki etkilerini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Roma Özel Hukukuna dair bazı kavram ve kuralların tarihsel gelişim süreçleri içerisinde daha iyi anlaşılabilmesinin sağlanması amacıyla öncelikle Roma devletinin ve hukukunun tarihî dönemlerine ilişkin bilgiler verilmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Roma Devleti ve Roma Hukukunun tarihine ilişkin başlangıç bilgileri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Hukuk Fakültesi dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Açılış, tanışma, Roma Hukukunun günümüzdeki önemi ve Roma Hukukunun sınıflandırılması |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
2 |
Roma hukukunun Türkiye bakımından önemi
|
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap, |
|
3 |
Roma siyasal tarihinin ana hatları ve Romanın siyasal dönemleri I: Krallık dönemi, Cumhuriyet dönemi |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
4 |
Roma siyasal tarihinin ana hatları ve Romanın siyasal dönemleri II: Principatus dönemi, Dominatus dönemi |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
5 |
Roma Hukukunun tarihi dönemleri
|
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
6 |
Roma hukukunun kaynakları
|
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
7 |
Roma hukukunun Iustinianus´tan modern çağa gelişimi
|
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
8 |
Ara sınav
|
|
Soru -cevap
|
|
9 |
Roma hukukunun sınıflandırması |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
10 |
Genel Kavramlar-Şahsın hukuku: Ius kavramı, hak ve hukuk |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
Kişi kavramı ve ehliyet: Gerçek kişiler, Roma´da hak ehliyetinin koşulları, Status libertatis |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
Roma´da hak ehliyetinin koşulları, Status civitatis |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Roma´da hak ehliyetinin koşulları, Status familae |
Okuma |
Ders anlatımı,soru-cevap |
|
14 |
Roma´da Libertinus, Infamia, Din, Sınıf, Cinsiyet |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
15 |
Tüzel kişiler |
Okuma |
Ders anlatımı, soru-cevap
|
|
16/17 |
Dönem Sonu Sınavı
|
|
Soru -cevap
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ziya Umur, Roma Hukuku Ders Notları, İstanbul 1987
Kudret Ayiter, Roma Hukukunun Ana Hatları, Ankara 2000.
Özcan Karadeniz, Roma Hukuku, Ankara 2004.
4.Belgin Erdoğmuş, Roma Eşya Hukuku, İstanbul, 2003
5.Belgin Erdoğmuş, Roma Borçlar Hukuku, İstanbul, 2006.
6.Nadi Günal/Erkan KÜÇÜKGÜNGÖR: Roma Hukuku Pratik Çalışmaları, Ankara
Diler TAMER: Roma Hukuku Uygulamaları, İstanbul
Özcan Karadeniz, Roma Eşya Hukuku, Ankara 2000
Bülent Tahiroğlu, Roma Borçlar Hukuku, İstanbul, 2005
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
3 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
2 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
5 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
5 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
3 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
1 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
4 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
5 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
5 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
3 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
1 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
4 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
4 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
2 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
3 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
3 |
|
17 |
Ders içi faaliyetler, farazi dava ve adliye çalışmaları ile diğer mesleki ve akademik ziyaretlerin gerçekleştirilmesi yoluyla birlikte çalışma becerisine sahip olması |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
1 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 58 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|