|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Anayasa Hukuku 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
HK 102 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türk anayasal gelişmelerini anlatabilmek 1982 Anayasası´nın öngördüğü şekliyle Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel özelliklerini sıralayabilmek Devletin temel organlarını ve birbirleriyle ilişkilerini açıklayabilmek 1982 Anayasası´nın öngördüğü temel hak ve özgürlükler sistemini betimleyebilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Program, öğrencilere Türkiye anayasal sisteminin temel kurumları ve yaplarını tanıtır. Bu bağlamda programın temel amacı, hukuk ve hükümet sistemimizdeki hukuki kurumlar ile siyasal kurumlar arasındaki etkileşimi kavramalarını ve öğrenmeleri sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu´ndan günümüze Türk anayasalarının gelişimine, Anayasa tarafından cumhuriyetin nitelikleri olarak tanımlanmış demokrasi, laiklik, hukuk devleti, sosyal devlet, insan hakları, eşitlik ilkesi gibi kavramlara odaklanmaktadır. Derste özellikle siyasi partiler, seçim sistemleri, ifade ve örgütlenme özgürlüğü, din ve vicdan özgürlüğü, anayasa yargısı, yargı bağımsızlığı, adil yargılanma hakkı ve sosyal haklar gibi konular üzerinde durulmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkiye´de Anayasal Gelişmeler |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
2 |
1961 Anayasası´nın Temel Nitelikleri |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
3 |
1982 Anayasası´nın Yapılması ve Başlıca Özellikleri |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
4 |
1982 Anayasası´na Göre Devletin Temel Nitelikleri |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
5 |
Devlet Fonksiyonları ve Kamu Hukuku İşlemleri; Kurucu İktidar, Kuvvetler Ayrılığı |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
6 |
TBMM´nin Kuruluşu, Milletvekilerinin Seçimi ve Hukuki Statüsü |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
7 |
Kanun Yapma ve Hükümetin Denetlenmesi |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Yürütme Organının Yapısı ve Cumhurbaşkanı |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
10 |
Başbakan ve Bakanlar Kurulu |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
11 |
Türkiye´nin Hükümet Sisteminin Niteliği |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
12 |
Olağanüstü Yönetim Usulleri |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
13 |
Yargı Fonksiyonu |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
14 |
Anayasa Yargısı |
Okuma |
Konu Anlatımı, tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
|
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
3 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
4 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
4 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
5 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
5 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
5 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
5 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
5 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
5 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
4 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
5 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
5 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
5 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
4 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
5 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
4 |
64 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|