|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fuzzy Logic |
|
Dersin Kodu |
: |
CENG-559 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. UMUTORHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bulanık küme teorisi kapsamında bulanıklık içeren sistemleri yorumlar Olasılık teorisi ile bulanık küme teorisi arasındaki ilişkiyi ifade eder Bulanık mantık kulllanarak karar problemlerini çözer
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, mühendislik alanlarında kullanılan bulanık mantık konularını kapsar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bulanıklılık kavramı, bulanık kümeler, bulanık üyelik fonksiyonları, bulanık kümelerin özellikleri, bulanık kümelerde teorik işlemler, bulanık ilişkiler, belirsizliğin bulanık modeli, bulanık kural tabanlı sistemler ve bulanık karar verme, bulanık sistemlerin modellenmesi, bulanık kümeleme, bulanık çıkartım sistemlerine sinir ağı yaklaşımı, Matlab FIS ve ANFIS uygulama ve örnekleri. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bulanıklılık kavramı |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
2 |
Bulanık kümeler |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
3 |
Bulanık üyelik fonksiyonları |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
4 |
Bulanık kümelerin özellikleri |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
5 |
Bulanık kümelerde teorik işlemler |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
6 |
Bulanık ilişkiler |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
7 |
Belirsizliğin bulanık modeli |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bulanık kural tabanlı sistemler ve bulanık karar verme |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
10 |
Bulanık sistem modelleme |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
11 |
Bulanık kümeleme |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
12 |
Bulanık çıkartım sistemlerine sinir ağı yaklaşımı |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
Anlatım |
|
13 |
Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
MATLAB ile uygulamalar |
|
14 |
Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları |
Ders notlarından ilgili bölümün okunması |
MATLAB ile uygulamalar |
|
15 |
Proje Sunumları |
Verilen konu hakkında bir sunum hazırlama |
Öğrenci sözlü sunumları |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fuzzy Logic with Engineering Applications, T.J. Ross, McGraw-Hill Book Company, 1995.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Foundations on Neuro-Fuzzy Systems, D. Nauck, F. Klawonn, R. Kruse, Wiley, Chichester, 1997
Neural Fuzzy Systems: A Neuro-Fuzzy Synergism., Lin, Prentice Hall, 1996.
Fuzzy Sets, Uncertainity, and Information, G.J. Klir and T.A. Folger, Prentice Hall, 1988.
Neuro-Fuzzy and Soft Computing: A Computational Approach to Learning and Machine Intelligence, J.S.R. Jang, C.T. Sun, and E. Mizutani, Prentice Hall, 1996.
Fuzzy Control, K.M. Passino, S.Yurkovich, Addison-Wesley-Longman, 1998.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
5 |
|
2 |
Bilgisayar mühendisliği alanında sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. |
5 |
|
3 |
Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir |
4 |
|
4 |
Bilgisayar Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
5 |
|
5 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
4 |
|
6 |
Bilgisayar mühendisliği alanında analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. |
1 |
|
8 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
3 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. |
1 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
3 |
|
12 |
Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
17 |
17 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|