Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fuzzy Logic

Dersin Kodu : CENG-559

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. UMUTORHAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bulanık küme teorisi kapsamında bulanıklık içeren sistemleri yorumlar
Olasılık teorisi ile bulanık küme teorisi arasındaki ilişkiyi ifade eder
Bulanık mantık kulllanarak karar problemlerini çözer

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders, mühendislik alanlarında kullanılan bulanık mantık konularını kapsar.

Dersin İçeriği : Bulanıklılık kavramı, bulanık kümeler, bulanık üyelik fonksiyonları, bulanık kümelerin özellikleri, bulanık kümelerde teorik işlemler, bulanık ilişkiler, belirsizliğin bulanık modeli, bulanık kural tabanlı sistemler ve bulanık karar verme, bulanık sistemlerin modellenmesi, bulanık kümeleme, bulanık çıkartım sistemlerine sinir ağı yaklaşımı, Matlab FIS ve ANFIS uygulama ve örnekleri.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bulanıklılık kavramı Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
2 Bulanık kümeler Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
3 Bulanık üyelik fonksiyonları Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
4 Bulanık kümelerin özellikleri Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
5 Bulanık kümelerde teorik işlemler Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
6 Bulanık ilişkiler Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
7 Belirsizliğin bulanık modeli Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
8 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Bulanık kural tabanlı sistemler ve bulanık karar verme Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
10 Bulanık sistem modelleme Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
11 Bulanık kümeleme Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
12 Bulanık çıkartım sistemlerine sinir ağı yaklaşımı Ders notlarından ilgili bölümün okunması Anlatım
13 Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları Ders notlarından ilgili bölümün okunması MATLAB ile uygulamalar
14 Matlab FIS ve ANFIS uygulamaları Ders notlarından ilgili bölümün okunması MATLAB ile uygulamalar
15 Proje Sunumları Verilen konu hakkında bir sunum hazırlama Öğrenci sözlü sunumları
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Fuzzy Logic with Engineering Applications, T.J. Ross, McGraw-Hill Book Company, 1995.
Diğer Kaynaklar  Foundations on Neuro-Fuzzy Systems, D. Nauck, F. Klawonn, R. Kruse, Wiley, Chichester, 1997
 Neural Fuzzy Systems: A Neuro-Fuzzy Synergism., Lin, Prentice Hall, 1996.
 Fuzzy Sets, Uncertainity, and Information, G.J. Klir and T.A. Folger, Prentice Hall, 1988.
 Neuro-Fuzzy and Soft Computing: A Computational Approach to Learning and Machine Intelligence, J.S.R. Jang, C.T. Sun, and E. Mizutani, Prentice Hall, 1996.
 Fuzzy Control, K.M. Passino, S.Yurkovich, Addison-Wesley-Longman, 1998.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Bilgisayar mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 5
2 Bilgisayar mühendisliği alanında sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. 5
3 Bilgisayar mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir 4
4 Bilgisayar Mühendisliği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 5
5 Bilgisayar Mühendisliği alanında yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 4
6 Bilgisayar mühendisliği alanında analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 4
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. 1
8 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. 3
10 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. 1
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 3
12 Bilgisayar mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 17 17
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6