|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendisler İçin İktisat |
|
Dersin Kodu |
: |
MTY-517 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEYFETTİN NOYAN OĞULATA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ekonomik analiz için gerekli olan temel iktisadi kavram ve prensipleri tanımlar. Talep ve arz fonksiyonları ile bu fonksiyonları belirleyen değişkenleri tanımlar ve yorumlar. Piyasa dengesinin nasıl oluştuğunu analiz etmek için talep ve arz eğrilerinde ortaya çıkan değişmelerin etkilerini ana hatlarıyla belirtir. Esneklik kavramını, bunun nasıl ölçüldüğünü ve ekonomik etkilerini analiz eder. Tüketici dengesinin nasıl sağlandığını anlatmak için marjinal fayda ve kayıtsızlık eğrileri yaklaşımı ile analiz yapar. Piyasa tasnifi için tam rekabet piyasası ile monopol piyasası arasındaki farkları ve bunların ekonomik sonuçlarını yorumlar. Makroekonomik analiz için milli gelir, işsizlik, enflasyon ve büyüme kavramlarını açıklar ve bunları ölçer. Para kavramını, paranın fonksiyonları, çeşitleri ve sistemlerini tartışır. İktisadi büyüme ve uluslararası ekonomi için gerekli temel kavramları ve ilişkileri açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İktisadi hayatın kavranması, günlük hayatta kullanılan iktisadi kavramların anlaşılması ve iktisadi karar süreçlerindeki rasyonelliğin öğrenilmesi Milli Gelir, Para, Uluslararası İktisadi Faaliyetler, Büyüme, İktisadi Düşünce ve Sistemler hakkında genel bilgiler kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ekonominin bütününün isleyisinin degerlendirilmesi, üretim ve tüketim fonksiyonu,yatırım kavramı, devlet kesimi ve dıs alem para arz ve talebi genel denge issizlik enflasyon büyüme ve kalkınma. Ekonominin bütününü olusturan ekonomik unsurların davranıslarının degerlendirilmesi, fiyat mekanizmasının isleyisi, tüketici davranısları teorisi üretim ve firma teorisi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
seminer salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel Ekonomik Kavramlar; İhtiyaç, Fayda, Değer, Mal ve Hizmet, Üretim |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
2 |
Talep ve Arz; Talep ve Arz Fonksiyonları, Talep ve Arz Esneklikleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
3 |
Üretim Fonksiyonu ve Üretim Maliyetleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
4 |
Piyasa Kavramı, Piyasa Çeşitleri ve Özellikleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
5 |
Tam Rekabet Piyasasında Fiyat Oluşumu ve Devletin Piyasalara Müdahaleleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
6 |
Tam Rekabet Ortamında Firma Dengesi |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
7 |
Tekel ve Eksik Rekabet Piyasaları ve İşleyişleri |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
8 |
arasınav |
|
|
|
9 |
Üretim Faktörleri Piyasaları; Emek Piyasası, Sermaye Piyasası |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
10 |
GSMH, SMH Ve Milli Gelir Kavramları ve Milli Gelirin Hesaplanması |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
11 |
İstihdam ve İşsizlik Kavramları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
12 |
Devletin Ekonomideki Yeri; Kamu Maliyesi |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
13 |
Paranın Ekonomideki Yeri, Para Piyasasının İşleyişi ve Enflasyon |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
14 |
Dış Ekonomik İlişkiler; İthalat, İhracat, Sermaye Hareketleri ve Döviz Kurları |
Konuyla ilgili ders notları ve kaynaklar |
Anlatım, |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ŞAHİN, Hüseyin (2010) İktisada Giriş, Ezgi Kitabevi, Bursa.
DİNLER, Zeynel (2008) İktisada Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama. |
4 |
|
2 |
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi. |
3 |
|
3 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
4 |
|
4 |
Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama |
3 |
|
5 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
4 |
|
6 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma. |
4 |
|
7 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
4 |
|
8 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme |
3 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
4 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
4 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme |
4 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
2 |
26 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
72 |
72 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 141 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|