|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kalite Mühendisliği ve Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
MTY-515 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RIZVAN EROL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İstatistiksel proses kontrol tekniklerini süreç izleme ve iyileştirme için kullanır. Seçilen bir süreç veya ürün kalite karakteristiği için uygun kontrol grafik türünü seçer ve uygular. Bir sürecin ve ölçme sisteminin yetkinliğini uygun bir ölçütle analizini yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, üretim proseslerinin tasarımı, proses kalitesinin izlenmesi ve iyileştirilmesinde kullanılan Kalite Mühendisliği ve Yönetimi yaklaşımlarını incelemektir. Bu yaklaşımlar ağırlıklı olarak İstatistiksel Proses Kontrol ve Yönetimi teknikleridir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kalite iyileştirme yaklaşımları, proses kalitesinin modellenmesi, İstatistksel Proses Kontrol(İPK), Kontrol grafikleri, proses ve ölçme sistemi yeterliliği, kabul örneklemesi planları, süreç iyileştirme için deneysel tasarım yöntemleri, istatistik modeller ile süreç optimizasyonu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
EM derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kalite İyileştirme Yaklaşımları |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Proses Kalitesinin Modellenmesi |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Proses Kalitesinin Modellenmesi |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Değişkenler için Kontrol Grafikleri |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Değişkenler için Kontrol Grafikleri |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Diğer İstatistiksel Problem Çözme Araçları |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Kabul Örneklemesi Planları |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Proses ve Ölçme Sistemi Yeterliliği Analizi |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Proses Tasarımı ve İyileştirme için Deneysel Tasarım Yöntemleri |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Proses Optimizasyonu |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Proje Sunumları |
sunum hazırlama |
proje sunumları |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MONTGOMERY, D. C., 2005, Introduction To Statistical Quality Control (5th edition), John Wiley& Sons, Inc.
CHANDRA, M. J., 2001, Statistical Quality Control, CRC Press.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama. |
3 |
|
2 |
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi. |
4 |
|
3 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
3 |
|
4 |
Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama |
4 |
|
5 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
4 |
|
6 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma. |
3 |
|
7 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
4 |
|
8 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme |
3 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
3 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
3 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme |
3 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
7 |
35 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|