Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kalite Mühendisliği ve Yönetimi

Dersin Kodu : MTY-515

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RIZVAN EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları : İstatistiksel proses kontrol tekniklerini süreç izleme ve iyileştirme için kullanır.
Seçilen bir süreç veya ürün kalite karakteristiği için uygun kontrol grafik türünü seçer ve uygular.
Bir sürecin ve ölçme sisteminin yetkinliğini uygun bir ölçütle analizini yapar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, üretim proseslerinin tasarımı, proses kalitesinin izlenmesi ve iyileştirilmesinde kullanılan Kalite Mühendisliği ve Yönetimi yaklaşımlarını incelemektir. Bu yaklaşımlar ağırlıklı olarak İstatistiksel Proses Kontrol ve Yönetimi teknikleridir.

Dersin İçeriği : Kalite iyileştirme yaklaşımları, proses kalitesinin modellenmesi, İstatistksel Proses Kontrol(İPK), Kontrol grafikleri, proses ve ölçme sistemi yeterliliği, kabul örneklemesi planları, süreç iyileştirme için deneysel tasarım yöntemleri, istatistik modeller ile süreç optimizasyonu.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : EM derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kalite İyileştirme Yaklaşımları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
2 Proses Kalitesinin Modellenmesi ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
3 Proses Kalitesinin Modellenmesi ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
4 İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
5 İstatistiksel Proses Kontrol (SPC) ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
6 Değişkenler için Kontrol Grafikleri ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
7 Değişkenler için Kontrol Grafikleri ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
8 Ara Sınav sınava hazırlık yazılı sınav
9 Özelllikler (attributes) için Kontrol Grafikleri ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
10 Diğer İstatistiksel Problem Çözme Araçları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
11 Kabul Örneklemesi Planları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
12 Proses ve Ölçme Sistemi Yeterliliği Analizi ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
13 Proses Tasarımı ve İyileştirme için Deneysel Tasarım Yöntemleri ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
14 Proses Optimizasyonu ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
15 Proje Sunumları sunum hazırlama proje sunumları
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  MONTGOMERY, D. C., 2005, Introduction To Statistical Quality Control (5th edition), John Wiley& Sons, Inc.
 CHANDRA, M. J., 2001, Statistical Quality Control, CRC Press.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 75
    Ödev/Proje/Diğer 5 25
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama. 3
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi. 4
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 3
4 Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama 4
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 4
6 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma. 3
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
8 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme 3
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 3
10 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 3
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme 3
12 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 7 35
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6