Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mühendislikte Optimizasyon

Dersin Kodu : MTY-512

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ALİ KOKANGÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrencilere Modelleme ve Optimizasyon teknikleri hakkında bilgi vermek ve gerçek hayattaki problemleri bir optimizasyon problemi şeklinde sözel olarak tanımlama, matematiksel modelleme bilgisayar paket program (LINGO) yardımıyla kurulan modelden çözümün türetme ve çözümün duyarlılığını yapma yeteneği kazandırmaktır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Mamul hizmet üretiminde karşılaşılan problemlerini optimizasyon problemlerine dönüştürmek ve optimal çözümler bulmak için gerekli optimizasyon tekniklerini anlatmak ve bu teknikleri uygulama yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği : Mühendislikte optimizsyon uygulamaları;Optimizasyon tekniklerinin sınıflandırılması; Optimizasyon problemlerinin sözel tanımı; Optimizasyon problemlerinin matematiksel olarak ifadesi (matematiksel modelin kurulması); Grafik çözüm yöntemi; Doğrusal programlama tekniği; Çok amaçlı programlama; En uygun optimizasyon tekniğinin seçimi; LINGO programında çözüm türemek; Çözümün yorumu; duyarlılık analizi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : EM Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mühendislikte optimizasyon uygulamaları;
2 Optimizasyon teknikleri
3 Optimizasyon tekniklerinin sınıflandırılması
4 Optimizasyon problemlerinin sözel tanımı
5 Optimizasyon problemlerinin matematiksel olarak ifadesi (matematiksel modelin kurulması);
6 Grafik çözüm yöntemi
7 Doğrusal programlama tekniği;
8 Ara sınav
9 Çok amaçlı programlama
10 LINGO programında çözüm türemek
11 Çözümün yorumu
12 En uygun optimizasyon tekniğinin seçimi
13 Duyarlılık analizi
14 Mühendislik uyglamaları
15 Uygulama projesi
16/17 Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Öztürk, A., 2007, Yöneylem Araştırması, 11. baskı
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama. 4
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi. 5
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 4
4 Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama 5
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 5
6 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma. 4
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
8 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme 3
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 3
10 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 5
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme 5
12 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 146
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.84
Dersin AKTS Kredisi: 6