Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uzaktan Algılama ve Tarımda Uygulamaları

Dersin Kodu : UA-502

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. AKIN OĞUZ DİNÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Uzaktan algılamanın temel prensipleri konusunda bilgi sahibi olur
Uydu verileri coğrafi ve radyometrik düzeltmeler yapar
Görüntü işleme ve matematiksel işlemler yapar
Toprak ve bitki yansıma karakteristikleri bilgilerini edinir
Farklı sınıflama yöntemleri kullanarak toprak ve bitki kaynaklarının sınıflandırmasını yapar
Sonuçların kontrolü amaçlı arazi çalışması yapar
Elde edilen sonuçlerı yorumlayıp doğruluk analizler yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Uydu verilerini kullanarak toprak ve bitkilerin haritalanması ve gözlemlenmesi. Uydu verilerinin seçimi, işlenmesi ve sınıflandılrılıp yorumlanması. Arazi çalışmaları ve doğruluk analizlleri.

Dersin İçeriği : Uzaktan algılama nın tarımda uygulama alanları özellikle toprak ve bitkilerin haritalanması, gözlenmesi ve yönetimi konularında kullanılan metodolojiler ve yaklaşımlar. Toprak ve bitkilerin farklı dalga boylarındaki yansıma karakteristikleri ve histogram analizleri. Farklı uydu verilerinin kullanımı ve yorumlanması. Kontrollü ve kontrolsüz sınıflama yöntemleri. Toprakların haritalanmasında kullanılan metodlar ve arazi çalışmaları. Bitkilerin sınıflandırılması alan ve rekolte tahminleri. Arazi kullanım ve planlaması.Doğruluk analizleri, kullanıcı ve sınıflanırma doğruluk analizleri kappa istatiksel analizi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Bölümü Uzaktan Algılama ve CBS Laboratuarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Uzaktan algılamanın temel prensipleri Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
2 Uydular ve özellikleri Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
3 Coğrafi ve radyometrik düzeltme Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
4 Görüntü zenginleştirme ve matematiksel işlemler Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
5 Görüntü sınıflama teknikleri Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
6 Topraktan olan yansımayı etkileyen faktörler Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
7 Bitkilerden yansımayı etkileyen faktörler Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
8 Ara Sınav
9 Toprakların kontrollü ve kontrolsüz sınıflandırılması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
10 Bitkilerin kontrollü ve kontrolsüz sınıflandırılması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
11 Toprak haritalarının oluşturulması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
12 Bitki alan ve verim tahmin haritalarının oluşturulması Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
13 Arazi kullanım analizleri Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
14 Arazi çalışmaları ve veri toplama Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
15 Doğruluk analizleri kappa istatiksel analiz yöntemi Ön okuma Düz anlatım ve tartışma.
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Manual of remote sensing. Volume 2. Interpretation and applications. Colwell, R. N.;U¸laby, F. T.;Simonett, D. S.;Estes, J. E.;Thorley, G. A. 1983 pp. 2440pp. ISBN 0-937294-42-X
 Remote sensing and image interpretation. 2004. Lillesand, T. M.; Kiefer, R. W.; Chipman, J W. + 763 pp
 1-2001. Uzaktan Algılamanın Temel Esasları ve Bazı Uygulamaları. Dinç, U., İ. Yeğengil; V. Peştemalcı, A.O. Dinç, H.M. Kandırmaz. Tübitak Bilim Adamı Yetiştirme Grubu, Lisans Üstü Yaz Okulu. 18-23 Haziran Adana.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Uydu görüntülerinin kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir. 5
2 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama işlevini bilir ve kavrar. 4
3 Uzaktan algılama verisi kullanarak CBS veri tabanları için bilgi üretebilir ve veri tabanı yönetimi konularında bilgi sahibi olur. 5
4 Güncel veri ve yöntemlerin multi-disipliner çalışmalarda kullanılabilmesi için gerekli bilgileri edinir 4
5 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama alanlarındaki güncel veri ve yazılımları kullanma konularında teknik yeterlilik kazanır. 5
6 Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama entegrasyonu ile veri eldesi, yönetimi ve analizi konularında bilgi sahibi olur; planlama ile ilgili mühendislik problemlerini güncel araçlarla çözümleyebilir. 4
7 Güncel veriler ile doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılar ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. 4
8 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında planlama becerisi; bu doğrultuda modern yöntemleri uygulama becerisi edinir. 4
9 İleri düzey Uzaktan algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri kavramları hakkında altyapı sahibi olur. 5
10 Uzaktan algılama teknolojisi, algılayıcı sistemler ve bu sistemlerin elde ettiği görüntüler hakkında bilgi sahibi olur. 5
11 Uzaktan algılanmış görüntülerin geometrik ve spektral özelliklerini tanımlayabilir ve optik / mikro dalga sistemlerin görüntülerinden analiz ve yorumlamalar yapabilme yeteneğine sahip olur 5
12 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir . 4
13 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 3 45
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 35 70
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6