Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tasarım Kuramı

Dersin Kodu : GRS318

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. DERVİŞ İLKER GÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Grafik tasarım ve tasarım değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar.
Tasarım değerlendirmeye yönelik gereksinimlerini belirler.
Tasarım değerlendirme ilkelerini ve yöntemlerini bilir.
Grafik Tasarım değerlendirmeleri yapar.
Grafik Tasarım ve uygulama sorunlarını bilir.
Grafik Tasarım ve uygulama sorunlarının çözümü için öneriler geliştirebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Grafik tasarım ve uygulamalarında karşılaşılan sorunları ve çözümlerini kavratmak, bu sorunların çözümüne ilişkin gerekli bilgi ve deneyimi kazandırmak.

Dersin İçeriği : Grafik tasarım ve uygulamalarında karşılaşılan sorunların ve çözümlerinin kavratılması, bu sorunların çözümüne ilişkin gerekli bilgi ve deneyimin GRA 472 Grafik Tasarım II ve diğer derslerde tanımlanan grafik tasarım projelerinin tanıtma stratejileri, tasarım ilkeleri ve ögeleri açısından değerlendirilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Ç.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Atölyeleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma ve dersin içeriği üzerine bilgilenme, Araştırma Anlatım
2 Gösterge nedir? Göstergebilim kuramlarına genel bakış Kaynak okuma Anlatım, Tartışma
3 Göstergebilimde Pierce kuramı; Gösteren, Gösterilen, Yorumlayan İkonik gösterge (işaret), Simgesel gösterge (sembol), Belirtisel gösterge (belirti) Kaynak okuma Anlatım, Tartışma
4 Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Metafor-metonomi-mit Kaynak okuma Anlatım, Tartışma
5 Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Metafor-metonomi-mit Kaynak okuma Anlatım, Tartışma
6 Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Düzanlam, yananlam, mit, studyum, punktum Kaynak okuma Anlatım, Tartışma
7 Göstergebilim ve Anlamlandırma (Roland Barthes) Düzanlam, yananlam, mit, studyum, punktum Kaynak okuma Anlatım, Tartışma
8 Arasınav Kaynak okuma Yazılı Sınav
9 Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, toplumsal uzlaşım faktörü İle çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler (Sinema-Tiyatro ve sahne sanatları) Kaynak okuma Anlatım, Değerlendirme, Tartışma
10 Göstergelerin farklı disiplinlerde kullanılış biçimleri, çeşitli sanat disiplinlerinde belirgin göstergeler (Resim, heykel gibi plastik sanatlar) Kaynak okuma Anlatım, Değerlendirme, Tartışma
11 Görsel iletişimde belirgin göstergeler; basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünlerinde kullanılan göstergelerin incelenmesi (bu ürünlerin göstergebilim kuramına göre çözümlenmeleri) Araştırma, Kaynak okuma Anlatım, Değerlendirme, Tartışma
12 Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünleri üzerinden örnek incelemeleri Rapor Hazırlama Sunum, Değerlendirme, Tartışma
13 Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünleri üzerinden örnek incelemeleri Rapor Hazırlama Sunum, Değerlendirme, Tartışma
14 Basın ilanı, afiş ve logo gibi grafik tasarım ürünleri üzerinden örnek incelemeleri Rapor Hazırlama Sunum, Değerlendirme, Tartışma
15 Dönem Sonu Değerlendirmesi Rapor Hazırlama Değerlendirme, Tartışma
16/17 Final Kaynak okuma Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  - Armstrong, Helen, Grafik Tasarım Kuramı, Espas Yayınları, 2012 - BARTHES, Roland, Göstergebilimsel Serüven, YKY Yayınları, İstanbul 2005. - Fiske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2003. - Barfield, L. (1993) The User Interface, Consepts and Design. Addison-Wesley Publishing Company, Oxford. - Rubinstein, R. (1988) Digital Typography. An Introduction to Type and Composition for Computer System Design. Addison-Wesley Publishing Company, USA. - Turnbull, T. ve Russell V. (1964) The Graphics of Communication. Rinehard Winston Inc. NewYork - Baer, K. (2008) Information Design Workbook, Massauchussets: Rockport Publishers.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sanat ve Tasarımın temel elemanlarını ve ilkelerini tanıma. 5
2 Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları tanıma. 5
3 Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yenilikleri takip etme ve değerlendirme. 0
4 Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğelerini tanımlama. 5
5 Sanat ve tasarımın temel ölçütlerini kullanarak, görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlama. 4
6 Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanma. 5
7 Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili kullanma. 0
8 Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanma. 0
9 Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve tekniklerini kullanma. 4
10 Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanma. 4
11 Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma. 3
12 Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma. 0
13 Zamanı verimli kullanarak, planlı, titiz ve disiplinli değerlendirme. 0
14 Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 5
15 Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olma. 4
16 Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurma. 0
17 Çevreyi koruma, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterme. 4
18 Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt etme. 5
19 Dilini doğru yazma, kullanma ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterme. 0
20 işlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratma. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 2 4 8
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2