|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Semiconductor Heterostructures |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-597 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. METİN ÖZDEMİR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Katılarda enerji bant yapıları hakkında bilgi sahibidir. Örgü sabiti ve eklemlerde örgü uyumunu bilir. Yarıiletkenlerde katkılama nedir bilir. Yarıiletken heteroyapılarda yük dengesi, Fermi enerjisi dengesi nedir bilir. Heteroeklemlerde enerji bant aralıklarının farklı olmasının sonuçlarını bilir. Bant kaymaları ile ilgili bilgi sahibidir. Heteroeklemlerde katkılama sonucu oluşan serbest yüklerin transferini, enerji bant eğilmelerini bilir. İki boyutlu sistemde Schrödinger denklemini yazmasını bilir. İki boyutlu sistemde Poisson denklemini yazmasını, çözmesini ve sınır şartlarını kullanmasını bilir. İki boyutlu sistem için önerilen Fong-Howard dalga fonksiyonlarını bilir ve burada geçen sabitleri bulmasını bilir. Fong-Howard dalga fonksiyonlarını kullanarak Schrödinger ve Poisson denklemlerini iki boyutta kendi içinde uyumlu çözmesini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Heteroeklem oluşturulmasının detayları anlatılacak. Heteroeklemlerde Poisson ve Schrödinger denklemlerinin kendi içinde uyumlu hesabı analitik olarak yapılacak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yarıiletkenlerde enerji bant yapıları, Heteroeklemler, katkılama ve yük transferi, Sonlu kuyu potansiyeli, Üçgen kuyu potansiyeli ve Schrödinger denkleminin çözümü, Poisson denkleminin heteroeklemlerde çözümü, Fong-Howard dalga fonksiyonları, Enerji hesapları, Sayısal Hesaplamalar |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yarıiletkenlerde enerji bant yapılarının tekrarı |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
2 |
Heteroeklemler, katkılama ve yük transferi |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
3 |
Sonlu kuyu potansiyeli, sayısal hesaplamalar |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
4 |
Üçgen kuyu potansiyeli ve Schrödinger denkleminin çözümü |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
5 |
Poisson denkleminin heteroeklemlerde çözümü |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
6 |
Poisson denkleminin heteroeklemlerde çözümü, Fong-Howard dalga fonksiyonları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
7 |
Fong-Howard dalga fonksiyonları (devam) |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
8 |
Değiştirilmiş Fong-Howard dalga fonksiyonları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
9 |
ARA SINAVI |
ARA SINAVI |
ARA SINAVI |
|
10 |
Poisson ve Schrödinger denklemlerinin kendi içinde uyumlu hesabı |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
11 |
Enerji hesapları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
12 |
Enerji hesapları (devam) |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
13 |
Sayısal hesaplamalar |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
14 |
Sayısal hesaplamalar ve yorumları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
15 |
Sayısal hesaplamalar ve yorumları (devam) |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
FİNAL SINAVI |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Wave mechanics applied to heterostructures, Bastard, (1988)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
5 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
5 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
5 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
4 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
5 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
4 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
4 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
3 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
3 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
4 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
2 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
2 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
2 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
1 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
14 |
42 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|