|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Seramik Teknolojisi Ve Uygulamaları 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
SRT250 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. NERGİS KILINÇ MİRDALI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sırı bir malzeme olarak tanımlayabilecektir. Sırın kullanım amacını ifade edebilecektir. Seramik sırlarını oluşturabilecek hammaddeleri ve oksitleri tanıyabilecektir. Oksitlerin sır içindeki işlevlerini yorumlama yeteneği kazanabilecektir. Sır-Bünye arasındaki farkı tanıyabilecektir. Sır-Bünye uyumunun önemini kavrayabilecektir. Sır reçeteleri oluşturabilecek, sır hazırlayabilecektir. Sır içerisinde renklendirici oksit kullanabilecektir ve etkilerini kavrayabilecektir. Sırların pişirim sırasındaki davranışlarını açıklayabilecektir. Sebep-sonuç ilişkisi kurabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilere seramik sırlarında kullanılan hammaddeleri ve farklı sıcaklıklarda nasıl etkilendiklerini anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler istenilen sonuçları elde etmek için sıcaklık- hammaddeler ile nasıl ayarlamalar yapılacağını öğrenir. Seramik sırlarını seger hesabında formüle eder. Formüle ettiği sır reçetesinin uygulamasını yapar, matematik hesaplamalarını çözer ve sonuçları sınıflandırır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sırın tanımı, kullanım amacı ve sırların sınıflandırılması. Sırlarda kullanılan hammaddeler ve sağladıkları oksitler. Oksitlerin sır camı içerisindeki görevleri. Renk veren oksitler. Sır camı içerisinde renk elde etme yöntemleri. Sırların öğütülmesi. Sır formülasyonları. Sırların hazırlanması, uygulanması. Sırlama yöntemleri. Ötektikler, ikili ve üçlü sır sistemleri. Sırlarda aranan özellikler: Erime, viskozite, yüzey gerilimi ve genleşme, genleşme uyumunun önemi ve alınacak tedbirler. Pratik termal genleşme ve yüzey gerilim hesabı. Sır-bünye arasında reaksiyon (aratabaka). Sır hataları ve alınacak tedbirler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders İçeriği hakkında bilgilendirme. Sır Bilimine Giriş: Tanım, Kullanım Alanları ve Tarihçe. Sırın kullanım amacı ve sırların sınıflandırılması |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum |
|
2 |
Seramik sırlarında kullanılan hammaddeler ve sağladıkları oksitler |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum |
|
3 |
Seramik sırlarında kullanılan oksitlerin sır camı içerisindeki görevleri ve sınıflandırılmaları:Eritici oksitler-Cam yapıcı oksitler- Modifiye edici oksitler |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum |
|
4 |
Suda çözünen ve çözünmeyen hammadde ve oksitler . Seramik Sırlarının Renklendirilmesi. Sır Camı İçerisinde Renk Elde Etme Yöntemleri. Renk veren oksitler. Laboratuvar. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum, Laboratuvar. |
|
5 |
Sır katkı malzemeleri: Flokülant ve Deflokülantlar. Sırların Öğütülmesi: öğütmenin önemi, öğütmeyi etkileyen parametreler. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum |
|
6 |
Sır formülasyonları ve örnek çözümler. |
ÖDEV1 : Seger Formülünden Sır Reçetesi Hesaplayınız (5 Adet) Sır Reçetesinden Seger Formülü Hesaplayınız (5 Adet).
Kimyasal analizden reçete Hazırlayınız (5Adet). |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum |
|
7 |
Sırların hazırlanması. Sırların Uygulanması-Sırlama Yöntemleri. Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum. Laboratuvar |
|
8 |
Ara Sınav (1 Saat-Kapalı Kitap ve Defter) |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar, ders notları |
Yazılı sınav |
|
9 |
Ötektikler ve ikili, üçlü sır sistemleri. Kağıt üzerinde farklı özelliklerde ve sıcaklıklarda seger formülü hazırlama ve uygulama. Laboratuvar. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum, Laboratuvar |
|
10 |
Sırların pişirim sırasındaki davranışları. Sırlarda aranan özellikler: Erime ve kristallenme özelliği |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum. |
|
11 |
Sırlarda Aranan Özellikler: Sır-Bünye arasında reaksiyon. Aratabaka oluşumu ve önemi. Viskozite özelliği. Farklı sıcaklıklarda viskozitesi yüksek ve viskozitesi düşük sırlar hazırlamak. Laboratuvar. |
ÖDEV 2:Bir sırın ara tabakası nasıl geliştirilebilir? Gözeneklilik, sıcaklık ve hammaddelerin aratabaka oluşumuna etkisi nedir? Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum, Laboratuvar |
|
12 |
Sırlarda Aranan Özellikler: Yüzey Gerilimi ve Genleşme. Genleşme uyumunun önemi ve alınacak tedbirler. Seramik sırlarında pratik genleşme katsayısı ve yüzey gerilimi hesabı. Laboratuvar. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum, Laboratuvar. |
|
13 |
Sırlarda oluşabilecek hatalar ve giderilme yöntemleri. Firit Hazırlama: Firit hammaddeleri, hesaplamaları ve firitleştirme. Laboratuvar. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum, Laboratuvar. |
|
14 |
Endüstriyel Sırlar: Mat Sırlar, Opak Sırlar, Transparan Sırlar ve Pişirim Yöntemleri. Artistik Sırlar: Krakle, Kristal, Aventurin, RakuToplanmalı Sırlar.
Laboratuvar |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum, Laboratuvar. |
|
15 |
Artistik Sırlar: Lüster, Seladon, Krom Kırmızısı, Raku, Tuz Sırları ve Pişirim Yöntemleri. Laboratuvar. |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar |
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Gösterim
Power Point Sunum, Laboratuvar. |
|
16/17 |
Final Sınavı (1 Saat-Kitap ve Defter Kapalı ) |
Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar, ders notları |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sır ve Sırlama Tekniği, Ali Kartal Çizgi Matbaacılık, Ankara, 1998. Seramik Sırları, Güner Sümer Eskişehir, AK Ofset Matbaacılık, 2002
The Ceramic Glaze Handbook: Materials, Techniques, Formulas. Lark Books; Revised edition (March 1, 2003).
ISBN-10: 1579904394.
ISBN-13: 978-1579904395
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Working With Clay, Susan Peterson, Jan Peterson, 2009 ISBN: 978-605-4146-02-4
Konu ile ilgili bildiri kitapları, dergiler, araştırma raporları
İnternet Veri Tabanları
Seramik Yapıyoruz, Susan Peterson, Jan Peterson, Çev: Sevim Çizer, 2009, Karakalem Kitabevi Yayınları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir |
5 |
|
2 |
Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir
|
5 |
|
3 |
Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir |
5 |
|
4 |
Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular |
5 |
|
5 |
El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
|
4 |
|
6 |
Zamanı verimli ve planlı kullanır |
5 |
|
7 |
Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir |
1 |
|
8 |
Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür |
5 |
|
9 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
|
4 |
|
10 |
Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur
|
5 |
|
11 |
Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır
|
5 |
|
12 |
Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır |
5 |
|
13 |
Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır |
5 |
|
14 |
Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
|
5 |
|
15 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir |
5 |
|
16 |
Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir |
5 |
|
17 |
Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
|
5 |
|
18 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder |
4 |
|
19 |
Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 116 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|