Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tefsir 1

Dersin Kodu : IL 317

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımak.
Meşhur müfessirlerin metotlarına vakıf olmak.
Tefsir metinlerini tahlil edip yorumlamak.
Metin analizi yapmak
Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirmek
Kur´an´ın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 317 Tefsir 1

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kur´an´ı tefsir edebilme melekesinin geliştirilmesi Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek ve müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek

Dersin İçeriği : Rivayet temelli tefsir metinlerinden ve dirayet tefsirlerinden örnek metinler okumak. Metin analizi, yapmak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Erken dönem tefsir çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
2 İlk tefsir örnekleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
3 Kur´an´ın Kur´an´la tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
4 Kur´an´ın sünnetle tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
5 Erken dönem Kur´an ve tefsir çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
6 Erken dönemde meşhur müfessirler ve belli başlı tefsirler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
7 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım, tarrtışma
8 Vize sınavı Konu Tekrarı Yazılı
9 Rivayet tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
10 Taberi ve Camiu´l-Beyan Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
11 İbn Kesir ve Tefsiru´l-Kur´ani´l-Azim Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
12 Dirayet tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
13 Zemahşeri ve el-Keşşaf Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
14 Fahreddin er-Razi ve Mefatihu´l-Ğayb Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
15 Genel değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin okuma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005. Taberi, Camiu´l-Beyan, Beyrut 1999; İbn Kesir, Tefsiru´l-Kur´ani´l-Azim, Beyrut 1983; Suyuti, ed-Dürrü´l-Mensur, Beyrut 1983; Zemahşri, el-Keşşaf, Beyrut 1977; Fahreddin er-Razi, Mefatihu´l-Ğayb, Beyrut 2004; Muhammed Hüseyn ez-Zehebî, et-Tefsîr ve´l-Müfessirûn, Kahire 1976; İsmail Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Ankara 1988. Muhammed Hüseyn Zehebî, et-Tefsîr ve´l-Müfessirûn, Beyrut 2004. Ebû Ca´fer Muhammed b. Cerîr et-Taberî, Camiu´l-Beyân an Tevili Âyi´l-Kur´an, Beyrut 2004. Fahreddîn Râzî, Mefâtîhu´l-Ğayb, Beyrut 2008.
Diğer Kaynaklar  TDV İslam Ansiklopedisi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 4 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 5
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 5 25
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4