|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tefsir 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 317 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımak. Meşhur müfessirlerin metotlarına vakıf olmak. Tefsir metinlerini tahlil edip yorumlamak. Metin analizi yapmak Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirmek Kur´an´ın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 317 Tefsir 1
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kur´an´ı tefsir edebilme melekesinin geliştirilmesi
Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek ve müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Rivayet temelli tefsir metinlerinden ve dirayet tefsirlerinden örnek metinler okumak. Metin analizi, yapmak.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Erken dönem tefsir çalışmaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
2 |
İlk tefsir örnekleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
3 |
Kur´an´ın Kur´an´la tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
4 |
Kur´an´ın sünnetle tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
5 |
Erken dönem Kur´an ve tefsir çalışmaları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
6 |
Erken dönemde meşhur müfessirler ve belli başlı tefsirler |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
7 |
Genel değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım, tarrtışma |
|
8 |
Vize sınavı |
Konu Tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Rivayet tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
10 |
Taberi ve Camiu´l-Beyan |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
11 |
İbn Kesir ve Tefsiru´l-Kur´ani´l-Azim |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
12 |
Dirayet tefsiri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
13 |
Zemahşeri ve el-Keşşaf |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
14 |
Fahreddin er-Razi ve Mefatihu´l-Ğayb |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin okuma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul 2008; Mustafa Öztürk, Tefsir Tarihi Araştırmaları, Ankara 2005.
Taberi, Camiu´l-Beyan, Beyrut 1999; İbn Kesir, Tefsiru´l-Kur´ani´l-Azim, Beyrut 1983; Suyuti, ed-Dürrü´l-Mensur, Beyrut 1983; Zemahşri, el-Keşşaf, Beyrut 1977; Fahreddin er-Razi, Mefatihu´l-Ğayb, Beyrut 2004; Muhammed Hüseyn ez-Zehebî, et-Tefsîr ve´l-Müfessirûn, Kahire 1976; İsmail Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Ankara 1988.
Muhammed Hüseyn Zehebî, et-Tefsîr ve´l-Müfessirûn, Beyrut 2004. Ebû Ca´fer Muhammed b. Cerîr et-Taberî, Camiu´l-Beyân an Tevili Âyi´l-Kur´an, Beyrut 2004. Fahreddîn Râzî, Mefâtîhu´l-Ğayb, Beyrut 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TDV İslam Ansiklopedisi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
4 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
4 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
5 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
5 |
25 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|