Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kelam Metodolojisi

Dersin Kodu : IL 319

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını öğrenir
Varlık kavramının içeriğini anlar
Bilginin tanımlarını, türlerini ve imkanını tanır
Kelamda kullanılan delil getirme yöntemlerini bilir
Kur´an ve sünnetin kelam ilmindeki yeri ve önemini kavrar
Kelam ilminin terminolojisine yüklenen anlamları öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kelam alanında bilimsel kriterlere uygun olarak akademik düzeyde araştırma yapabilme becerisi kazanmak

Dersin İçeriği : Kelâm ilminin kaynakları(Akıl ve Kur’an), İnancın belirlenmesindeki tavırlar, Dinî ve felsefî metot, Delillendirme yöntemleri, Aklın hükümleri, Varlık ve varlığın sorunları, Bilgi ve değeri, Kelâm ilminde bilginin kaynakları, Kelâmi kavramlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sosyal bilimlerde metot problemi konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
2 Felsefi ve kelami metot, selef metodu konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
3 İmana dayalı tavır ve savunmaya dayalı tavır konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
4 Varlık Kavramı ve tanımları konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
5 Varlık-mahiyet ilişkisi konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
6 Hakikat, zat ve hüviyet konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
7 Biginin tanımları ve türleri konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
8 Ara sınav konuyla ilgili makale ve kitaplar Yazılı sınav
9 Bilginin imkanı, marifet ve bilgi arasındaki farklar, bilgi-hikmet-ahlak konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
10 Bilgi elde etme yolları konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
11 Kelam ilminde kullanılan deliller I konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
12 Kelam ilminde kullanılan deliller II konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
13 Mantık ve kelam ilişkisi konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
14 İman Problemi, tanımı ve ilgili kavramlar konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
15 Büyük günah işleyenlerin konumu konuyla ilgili makale ve kitaplar Anlatım, tartışma
16/17 Final sınavı konuyla ilgili makale ve kitaplar Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Muhammed el-Behiy, İslam Düşüncesinin İlahi Yönü, Fecr Yay., Ankara 1982
 Seyyid Şerif Cürcani, Ta´rifat, Beyrut 1985
 Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi, Beyaz Kule Yay., Ankara 2008
 (komisyon), Kelam El Kitabı, (Editör: Şaban Ali Düzgün), Grafiker Yay., Ankara 2012
 Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi, Damla Yay., İstanbul 1985
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 4
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 5
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 75
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3
Dersin AKTS Kredisi: 3