|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kelam Metodolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 319 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK Doç.Dr. İSMAİL ŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını öğrenir Varlık kavramının içeriğini anlar Bilginin tanımlarını, türlerini ve imkanını tanır Kelamda kullanılan delil getirme yöntemlerini bilir Kur´an ve sünnetin kelam ilmindeki yeri ve önemini kavrar Kelam ilminin terminolojisine yüklenen anlamları öğrenir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kelam alanında bilimsel kriterlere uygun olarak akademik düzeyde araştırma yapabilme becerisi kazanmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kelâm ilminin kaynakları(Akıl ve Kur’an), İnancın belirlenmesindeki tavırlar, Dinî ve felsefî metot, Delillendirme yöntemleri, Aklın hükümleri, Varlık ve varlığın sorunları, Bilgi ve değeri, Kelâm ilminde bilginin kaynakları, Kelâmi kavramlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal bilimlerde metot problemi |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
2 |
Felsefi ve kelami metot, selef metodu |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
3 |
İmana dayalı tavır ve savunmaya dayalı tavır |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
4 |
Varlık Kavramı ve tanımları |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
5 |
Varlık-mahiyet ilişkisi |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
6 |
Hakikat, zat ve hüviyet |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
7 |
Biginin tanımları ve türleri |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bilginin imkanı, marifet ve bilgi arasındaki farklar, bilgi-hikmet-ahlak |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
10 |
Bilgi elde etme yolları |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
11 |
Kelam ilminde kullanılan deliller I |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
12 |
Kelam ilminde kullanılan deliller II |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
13 |
Mantık ve kelam ilişkisi |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
14 |
İman Problemi, tanımı ve ilgili kavramlar |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
15 |
Büyük günah işleyenlerin konumu |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
konuyla ilgili makale ve kitaplar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Muhammed el-Behiy, İslam Düşüncesinin İlahi Yönü, Fecr Yay., Ankara 1982
Seyyid Şerif Cürcani, Ta´rifat, Beyrut 1985
Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi, Beyaz Kule Yay., Ankara 2008
(komisyon), Kelam El Kitabı, (Editör: Şaban Ali Düzgün), Grafiker Yay., Ankara 2012
Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi, Damla Yay., İstanbul 1985
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
4 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
1 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
2 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
5 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
2 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
3 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
5 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
2 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
2 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 75 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|