Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tefsir 2

Dersin Kodu : IL 320

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN
Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ayetleri her yönüyle inceleme metodu kullanır.
Tefsir ederken özellikle kelimelerin yapısını ve taşıdıkları farklı anlamları tespit eder.
Ayetlerle doğrudan ilgisi olmayan yorumlardan uzak durur.
Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek
Müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek
Ekoller arası kıyaslama yapmak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 320 Tefsir 2

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek ve müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek.

Dersin İçeriği : Tasavvufi tefsirini oluşumu, yöntemi ve başlıca yorum araçları, klasik işari tefsir geleneği; klasik dönemde mezhebi tefsirler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tefsirler Hakkında Bilgi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
2 Örnek Tefsir Metinleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım
3 Mukatil b. Süleyman Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
4 Taberî Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
5 Mâturidî Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
6 Vâhidî Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
7 Beydavî Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
8 Vize Konu tekrarı Yazılı
9 Fahreddîn er-Râzî Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
10 Kurtubî Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
11 İbn Kesîr Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
12 Reşid Rıza Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
13 İzzet Derveze Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
14 Tâhir b. Âşûr Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
15 Câbirî Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Metin Okuma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Mukâtil b. Süleyman, Taberî, Mâturidî, Zemahşeri, Râzî, Kurtubî, İbn Kesîr, Reşid Rıza, İzzet Derveze, Tâhir b. Âşûr, Câbirî tefsirleri
Diğer Kaynaklar  TDV İslam Ansiklopedisi


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 4 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 5
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 4
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 4 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 63
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.52
Dersin AKTS Kredisi: 3