|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tefsir 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 320 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MEHMET ÇALIŞKAN Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTÜRK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ayetleri her yönüyle inceleme metodu kullanır. Tefsir ederken özellikle kelimelerin yapısını ve taşıdıkları farklı anlamları tespit eder. Ayetlerle doğrudan ilgisi olmayan yorumlardan uzak durur. Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek
Müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek
Ekoller arası kıyaslama yapmak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 320 Tefsir 2
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Klasik tefsir çalışmaları hakkında bilgi vermek ve müfessirlerin Kur´an´a yaklaşım biçimlerini göstermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasavvufi tefsirini oluşumu, yöntemi ve başlıca yorum araçları, klasik işari tefsir geleneği; klasik dönemde mezhebi tefsirler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tefsirler Hakkında Bilgi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
2 |
Örnek Tefsir Metinleri |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım |
|
3 |
Mukatil b. Süleyman |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
4 |
Taberî |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
5 |
Mâturidî |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
6 |
Vâhidî |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
7 |
Beydavî |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
8 |
Vize |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
9 |
Fahreddîn er-Râzî |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
10 |
Kurtubî |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
11 |
İbn Kesîr |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
12 |
Reşid Rıza |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
13 |
İzzet Derveze |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
14 |
Tâhir b. Âşûr |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
15 |
Câbirî |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Metin Okuma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mukâtil b. Süleyman, Taberî, Mâturidî, Zemahşeri, Râzî, Kurtubî, İbn Kesîr, Reşid Rıza, İzzet Derveze, Tâhir b. Âşûr, Câbirî tefsirleri
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TDV İslam Ansiklopedisi
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
3 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
3 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
4 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
5 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
3 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
3 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
4 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
4 |
4 |
16 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 63 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|