Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk Din Musikisi

Dersin Kodu : IL 325

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. SÜLEYMAN TUNA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrenci Türk müziği hakkında bilgilenir.
Dini müziğin niteliklerini öğrenir.
Türk müziğinin tarihini kısaca gözden geçirme imkanı bulur.
Temel müzik bilgilerini öğrenir.
Dini müzik formlarını tanır.
Dini müzik formlarını icra becerisi kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk müziğinin tarihsel gelişimini incelemek. Dini Türk müziği hakkında bilgi vermek. Dini müzik beste formlarını tanıtmak. Dini müzik formlarını icra edebilme becerisi kazandırmak. Müzik alanında estetik duyguları geliştirmek.

Dersin İçeriği : Türk müziği, tarihçesi, alt başlıkları, dini türleri, örnek notalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Musikinin tanımı, dini ve sosyal boyutları Yok Anlatım
2 Temel müzik kavramları Araştırma Anlatma ve gösterme
3 Orta Asya’dan günümüze Türk müziğinin gelişimi Araştırma Anlatım
4 Türk müziğinin alt başlıkları, halk ve sanat müziği Araştırma Anlatım
5 Türk müziğinin alt başlıkları, mehter müziği ve dini müzik Araştırma Anlatım
6 Dini Türk müziği türleri, cami müziği Araştırma Anlatım
7 Ezan, kamet, cumhur müezzinliği, tardiye Araştırma Anlatım, örneklendirme
8 Kıraat, tekbir, salat, mevlit Örnek tekrarı Anlatım, örneklendirme
9 Ara sınavı Genel tekrar Test
10 Dini Türk müziği türleri, tekke müziği Yok Anlatım, örneklendirme
11 İlahi, şuğul Konu tekrarı Anlatım, birlikte okuma
12 Nefes, mersiye Örnek tekrarı Anlatım, birlikte okuma
13 Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası Örnek tekrarı Birlikte icra
14 Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası Örnek tekrarı Birlikte icra
15 Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası Örnek tekrarı Birlikte icra
16/17 Final sınavı Genel tekrar Test


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özalp, M.Nazmi; Türk Musikisi Beste Formları, TRT Genel Sekr. Bas. ve Yay. Md.lüğü Yay., Ankara 1992
 Uludağ, Süleyman; İslam Açısından Musiki ve Sema, Marifet Yay., İst., 1999
 Selçuk, Hayri; Yunus Divanı, Üç Dal Neşr. İst. 1972
 Özalp, M. Nazmi; Türk Musikisi Tarihi, MEB Yay. İstanbul 2000, c.I-II
Diğer Kaynaklar  TRT Müzik Dairesi Türk Müziği Notaları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 0
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 2
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 0
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 56
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.24
Dersin AKTS Kredisi: 2