|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türk Din Musikisi |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 325 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. SÜLEYMAN TUNA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenci Türk müziği hakkında bilgilenir. Dini müziğin niteliklerini öğrenir. Türk müziğinin tarihini kısaca gözden geçirme imkanı bulur. Temel müzik bilgilerini öğrenir. Dini müzik formlarını tanır. Dini müzik formlarını icra becerisi kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Türk müziğinin tarihsel gelişimini incelemek.
Dini Türk müziği hakkında bilgi vermek.
Dini müzik beste formlarını tanıtmak.
Dini müzik formlarını icra edebilme becerisi kazandırmak.
Müzik alanında estetik duyguları geliştirmek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Türk müziği, tarihçesi, alt başlıkları, dini türleri, örnek notalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Musikinin tanımı, dini ve sosyal boyutları |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Temel müzik kavramları |
Araştırma |
Anlatma ve gösterme |
|
3 |
Orta Asya’dan günümüze Türk müziğinin gelişimi |
Araştırma |
Anlatım |
|
4 |
Türk müziğinin alt başlıkları, halk ve sanat müziği |
Araştırma |
Anlatım |
|
5 |
Türk müziğinin alt başlıkları, mehter müziği ve dini müzik |
Araştırma |
Anlatım |
|
6 |
Dini Türk müziği türleri, cami müziği |
Araştırma
|
Anlatım |
|
7 |
Ezan, kamet, cumhur müezzinliği, tardiye |
Araştırma |
Anlatım, örneklendirme |
|
8 |
Kıraat, tekbir, salat, mevlit |
Örnek tekrarı |
Anlatım, örneklendirme |
|
9 |
Ara sınavı |
Genel tekrar |
Test |
|
10 |
Dini Türk müziği türleri, tekke müziği |
Yok |
Anlatım, örneklendirme |
|
11 |
İlahi, şuğul |
Konu tekrarı |
Anlatım, birlikte okuma |
|
12 |
Nefes, mersiye |
Örnek tekrarı |
Anlatım, birlikte okuma |
|
13 |
Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası |
Örnek tekrarı |
Birlikte icra |
|
14 |
Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası |
Örnek tekrarı |
Birlikte icra |
|
15 |
Örnek eserlerin öğrenimi ve icrası |
Örnek tekrarı |
Birlikte icra |
|
16/17 |
Final sınavı |
Genel tekrar |
Test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özalp, M.Nazmi; Türk Musikisi Beste Formları, TRT Genel Sekr. Bas. ve Yay. Md.lüğü Yay., Ankara 1992
Uludağ, Süleyman; İslam Açısından Musiki ve Sema, Marifet Yay., İst., 1999
Selçuk, Hayri; Yunus Divanı, Üç Dal Neşr. İst. 1972
Özalp, M. Nazmi; Türk Musikisi Tarihi, MEB Yay. İstanbul 2000, c.I-II
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TRT Müzik Dairesi Türk Müziği Notaları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
2 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
2 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
1 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
2 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
3 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
4 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 56 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|