|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlı Türkçesi |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS314 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Osmanlı alfabesinde kullanılan yazı şekil ve karakterlerini tanır, Transkripsiyon alfabesini uygulayabilir, Osmanlı Türkçesinin imla kurallarını bilir, Arapça ve Farsça kökenli kelimelerin kullanılışını bilir, Matbu Osmanlı metinlerini okuyup anlayabilir, Metinleri modernize edebilir, Osmanlı kaynaklarından yararlanabilir, Yazılı belgelerin değerini bilir ve onları koruma altına alır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Osmanlı Türkçesi Metinlerini okuyup anlayabilmeyi ve araştırmalarda bu kaynaklardan yararlanabilmeyi sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı Türkçesinin harfleri, Osmanlı Türkçesi örnek metinleri, bu metinleri okuma ve anlama çalışmaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Osmanlı Türkçesinde Temel Kurallar,
|
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
2 |
Osmanlı Türkçesinde Arap Harflerinin Kullanımı,
|
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
3 |
Transkripsiyon (Çevriyazı) Alfabesinin Tanıtımı,
|
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
4 |
Osmanlı Türkçesinde Türkçe Ünlülerin Yazılışı, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
5 |
Arapça ve Farsça Ünlülerin Yazılışı, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
6 |
Osmanlı Türkçesinde Arapça Unsurlar, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
7 |
Matbu Metin Okuma Çalışmaları, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
8 |
Ara sınav |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Yazılı sınav |
|
9 |
Osmanlı Türkçesinde Farsça Unsurlar, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
10 |
Matbu Metin Okuma Çalışmaları, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
11 |
Osmanlı Alfabesiyle İmla Çalışmaları, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
12 |
Matbu Metin Okuma Çalışmaları, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
13 |
Matbu Metin Okuma Çalışmaları, |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Klavuzu 1-2 |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
14 |
Yazma Metin Okumaları, |
Metin okuma |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
15 |
Yazma Metin Okumaları, |
Metin okuma |
Sözlü ve Yazılı Anlatım, Metin Okuma |
|
16/17 |
Sınav |
Hazırlık çalışması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Timurtaş, Faruk K. (1979): Osmanlı Türkçesine Giriş, İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Develi, H. (2002): Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2, İstanbul: Bilimevi Yayınları,
Timurtaş, Faruk K. (1984): Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Umur Reklamcılık ve Matbaacılık Kollektif Şirketi,
Ergin, M. (2002): Osmanlıca Dersleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları,
Kurt, Yılmaz (1999): Osmanlıca Dersleri 1-2, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A.Ş. Başer Basım Yayın,
İz, Fahir (1999): Eski Türk Edebiyatında Nazım, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A.Ş.,
İz, Fahir (1996): Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A.Ş.,
Eminoğlu, Mehmet (1996): Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın, Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi,
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
0 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
4 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
4 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
0 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
5 |
5 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|