|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Geleneksel Türk El Sanatları 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS342 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. M.GÖZDE RAMAZANOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Geeneksel Türk sanatlarını tanımlar, gruplandırır, anlatabilir. Kullanım eşyalarının estetik değerini kavrar, tanımlayanilir
Geleneksel el sanatlarının kıymetini ve önemini bilir, motifleri tanır, isimlerini bilir, kopyalayarak çizebilir Geleneksel Türk sanatı türlerini, terminolojisi ve ürteim yöntemiyle bilir, uygulama biçimini tanımlayabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Geleneksel Türk Sanalarını tanımak. Estetik, tarihi, kültürel ve ekonomik kıymetini bilmek ve gerekitğinde anlatabilmek. Motifleri tanımak, geleneksel sanatların belli başlı sanatçılarının adını bilmek. Kültürel bilincin artması, estetik duygusunun gelişmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Geleneksel Türk el sanatları, uyulama ve tekniklerine ilişkin genel bilgi verilmektedir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
ilahiyat Fakültesi teknik donanımlı derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel tanımlar, Sanat, Gelenek, motif, |
|
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
günlük kullanım eşyalarının estetik değeri, örnekleri, malzemeleri |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
3 |
motifler, isimleri, kökenleri |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
4 |
Tezhip Sanatı, kullanım alanı, motif örnekleri, |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
5 |
Tezhip Sanatı, tarihsel geliimi, örnekleri, önemli sanatçıları |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
6 |
Tekstil sanatı, Giyim örnekleri, giysi süslemesi, |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
7 |
sınav |
sınav hazırlığı |
klasik sınav |
|
8 |
çini sanatı, üretim yönetemleri, örnekleri |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
9 |
çini sanatı, motifleri, dönemleri, renk ve desenleri, uygulama örnekleri |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
10 |
çini sanatı, tarihsel dönemlere göre örnekleri |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
11 |
hat sanatı örnekleri, hat sanatı uygulaması |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
12 |
hat sanatı örnekleri, hat sanatı uygulaması |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
13 |
minyatür sanatı, tarihsel gelişimi, örnekleri, |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
14 |
seamik, keramik, ahşap, metal sanatı |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
Anlatım, gösterim, tartışma |
|
15 |
Tekstil sanatı, ev tekstili, süslemesi, örnekleri |
okuma (dersin konusuyla ilgili makale) |
sınav |
|
16/17 |
SINAV |
sınav hazırlığı |
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çağman, Filiz ve Zeren Tanındı Topkapı Sarayı Müzesi İslâm Minyatürleri, Tercüman yay.
Keskiner, Cahide, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler,
Özsayıner, Zübeyde Cihan, Türk Vakıf Hat Sanatları Müzesinde Bulunan Tezhipli Kur`an-ı Kerimler, VGM Yay, 1999.
Barışta, Örcün, Türk El Sanatları, Kültür Bak. Yay.
Ülker, Muammer, Başlangıçtan Günümüze Türk Hat Sanatı,
Keskiner, Cahide, Türk Motifleri, Temel matbaa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
1 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
1 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
0 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
0 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
0 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
0 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
0 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
0 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
1 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
0 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
11 |
1 |
11 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
1 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|