Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sahebe Ve Hadis

Dersin Kodu : ILS416

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI
Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ
Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hz.Peygamber´in ashabı hakkında bilgi sahibi olur
Sahabenin hadis rivayetindeki önemini kavrar
Sahabe dönemi eğitim öğretim faaliyetlerini listeler
Kitabetü´l-hadis konusunda sahabenin gösterdiği titizliği ortaya koyar
Sahabeye yöneltilen tenkitleri analiz eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sahabenin tanımının yapılarak onların eğitim ve öğretim ile ilgili faaliyetlerinin üzerinde durmak, sahabilerin hadisleri Hz. Peygamber ve arkadaşlarından hangi yollarla ve nasıl öğrendiklerini bu dönemde hadis rivayetinin önemini, hadisler karşısında sahabenin tutum ve davranışlarını ortaya koymak.

Dersin İçeriği : Sahabinin tanımı, Sahabi kime denir, bir kimsenin sahabi olduğu nasıl bilinir, sahabe tabakaları, sayısı, Sahabe devrinde eğitim ve öğretim faaliyetleri, eğitim ve öğretim yerleri ve metodları, sahabenin hadis tahammülü ve rivayeti, sahabeye yöneltilen tenkidler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sahabinin tanımı, Sahabeyi tanıma yolları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
2 Sahabenin tabakaları, sayısı, en son vefat eden sahabiler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
3 Sahabe devrinde eğitim ve öğretim faaliyetleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
4 Sahabe dönemi eğitim öğretim yerleri ve metodları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
5 Sahabenin hadis tahamülü ve rivayeti Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
6 Sorarak öğrenme, öğrenimde nöbetleşme, hadis müzakeresi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
7 Öğrenim için yapılan seyahatler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
8 Ara Sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Sahabenin hadis rivayetine düşkünlüğü, sahabeden hadis rivayet edenler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
10 Sahabenin hadis rivayetine düşkünlüğü, sahabeden hadis rivayet edenler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
11 Hadis rivayetinde gösterilen titizlik ve hadisleri tahkik faaliyetleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
12 Sahabe arasındaki tashih ve tenkid faaliyetleri Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
13 Sahabenin sünnet anlayışı, Sahabenin Peygamber telakkisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
14 Sahabede sünnete yönelik zahiri, fıkhi, içtihadi yaklaşımlar Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
15 Sahabeye yöneltilen tenkidler Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Anlatım,Soru-cevap, Müzakere
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Nevzat Aşık, Sahabe ve Hadis Rivayeti
 Abdussettar eş-Şeyh, Ebu Hureyre raviyetû´l-İslam ve seyyidu´l-huffazi´l-esbât
Diğer Kaynaklar  Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı
 TDV İslam Ansiklopedisi, "Sahabe" md.
 İbn Hacer, el-İsabe
 Bünyamin Erul, Hz. Aişe´nin Sahabeye Yöneltilği Tenkitler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 0
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 0
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 0
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 3
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 4
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 0
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 0
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2