|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sahebe Ve Hadis |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS416 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. BEKİR TATLI Doç.Dr. MUHAMMET YILMAZ Prof.Dr. ALİ OSMAN ATEŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hz.Peygamber´in ashabı hakkında bilgi sahibi olur Sahabenin hadis rivayetindeki önemini kavrar Sahabe dönemi eğitim öğretim faaliyetlerini listeler Kitabetü´l-hadis konusunda sahabenin gösterdiği titizliği ortaya koyar Sahabeye yöneltilen tenkitleri analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sahabenin tanımının yapılarak onların eğitim ve öğretim ile ilgili faaliyetlerinin üzerinde durmak, sahabilerin hadisleri Hz. Peygamber ve arkadaşlarından hangi yollarla ve nasıl öğrendiklerini bu dönemde hadis rivayetinin önemini, hadisler karşısında sahabenin tutum ve davranışlarını ortaya koymak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sahabinin tanımı, Sahabi kime denir, bir kimsenin sahabi olduğu nasıl bilinir, sahabe tabakaları, sayısı, Sahabe devrinde eğitim ve öğretim faaliyetleri, eğitim ve öğretim yerleri ve metodları, sahabenin hadis tahammülü ve rivayeti, sahabeye yöneltilen tenkidler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sahabinin tanımı, Sahabeyi tanıma yolları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
2 |
Sahabenin tabakaları, sayısı, en son vefat eden sahabiler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
3 |
Sahabe devrinde eğitim ve öğretim faaliyetleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
4 |
Sahabe dönemi eğitim öğretim yerleri ve metodları |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
5 |
Sahabenin hadis tahamülü ve rivayeti |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
6 |
Sorarak öğrenme, öğrenimde nöbetleşme, hadis müzakeresi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
7 |
Öğrenim için yapılan seyahatler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
8 |
Ara Sınav |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Sahabenin hadis rivayetine düşkünlüğü, sahabeden hadis rivayet edenler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
10 |
Sahabenin hadis rivayetine düşkünlüğü, sahabeden hadis rivayet edenler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
11 |
Hadis rivayetinde gösterilen titizlik ve hadisleri tahkik faaliyetleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
12 |
Sahabe arasındaki tashih ve tenkid faaliyetleri |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
13 |
Sahabenin sünnet anlayışı, Sahabenin Peygamber telakkisi |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
14 |
Sahabede sünnete yönelik zahiri, fıkhi, içtihadi yaklaşımlar |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
15 |
Sahabeye yöneltilen tenkidler |
Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular |
Anlatım,Soru-cevap, Müzakere |
|
16/17 |
Final sınavı |
Konu tekrarı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nevzat Aşık, Sahabe ve Hadis Rivayeti
Abdussettar eş-Şeyh, Ebu Hureyre raviyetû´l-İslam ve seyyidu´l-huffazi´l-esbât
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı
TDV İslam Ansiklopedisi, "Sahabe" md.
İbn Hacer, el-İsabe
Bünyamin Erul, Hz. Aişe´nin Sahabeye Yöneltilği Tenkitler
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
5 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
0 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
0 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
0 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
2 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
4 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
1 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
4 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
2 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
0 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
4 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
0 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|