Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Felsefi Cereyanlar Ve Kelam

Dersin Kodu : ILS440

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL YÜRÜK
Doç.Dr. İSMAİL ŞIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Felsefi akımların iddialarını tanır
Kelam-Felsefe ilişkisini, öğrenir
güncel akımlar ve kelami tutumu irdeler

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : islam hukukuna giriş

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Felsefi akımlar ve kelam ilminin bu akımlara karşı sergilediği tavrı öğretmek.

Dersin İçeriği : Felsefi akımlar, dini akımlar ve kelam okulların tutumu

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Felsefe nedir? Alanı, sınırları kısaca tarihi serüveni Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
2 Kelam nedir? Alanı ve tarihi seruveni Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
3 Kelam felsefesi yada felsefi kelam mümkün müdür? Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
4 Maddecilik ve kelami tartışmalar Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
5 Ruhçuluk ve kelami tarışmalar Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
6 Yaratma nazariyesi ve felsefe Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
7 Varoluşçuluk ve kelam Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
8 Ara sınav Konuyla ilgili makale ve Kitaplar yazılı imtihan
9 Haller nazariyesi ve sıfatlar problemi Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
10 İkinci yaratılış problemi ve sonsuzluk fikri Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
11 Siyaset nazariyeleri ve imamet anlayışları Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
12 Bilgi Felsefesi ve kelam Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
13 Varlık felsefesi ve kelam Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
14 Değer felsefesi ve kelam Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
15 Din felsefesi ve kelam Konuyla ilgili makale ve Kitaplar soru cevap ders
16/17 Final Konuyla ilgili makale ve Kitaplar yazılı imtihan


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Konuyla ilgili makale ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 2
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 3
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 3
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 1
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 3
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 3 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 50
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2
Dersin AKTS Kredisi: 2