Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İslam Tarihi Metinleri

Dersin Kodu : ILS444

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İslam tarihçiliğinin ortaya çıkışıyla ilgili bilgi sahibi olur
İslâm tarihinin alt dallarını tanır
İslâm tarihi metinlerinin oluşum sürecini kavrar
İlk dönemin önde gelen İslâm tarihçilerini tanır
İlk dönem İslâm tarihi metinlerini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER
Din Bilim İlşkisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam tarihi kaynaklarını tanıtmak ve bu alanda lisansüstü çalışmalara hazırlamak

Dersin İçeriği : tarihin kaynakları, yardımcı disiplinler, İslâm tarihçiliğinin ortaya çıkışı, İslâm tarihi kaynakları, örnek metinler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarihin mahiyeti ve ilgili kavramlar DİA, "Tarih" mad. s.30-36; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 1-9 anlatım ve tartışma
2 Tarihin kaynakları ve yardımcı disiplinler Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 9-28 anlatım ve tartışma
3 İslâm tarihinin kaynakları Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 33-40 anlatım ve tartışma
4 İslâm tarihinin alt dalları Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 22-26 anlatım ve tartışma
5 İlk dönem İslâm tarihçiliği (Siyer yazıcılığı) Mehmet Özdemir, "Siyer Yazıcılığı Üzerine", Milel ve Nihal anlatım ve tartışma
6 İlk Dönem Siyer Müellifleri ve İslâm Tarihçileri DİA, "Tarih" mad. s.30-36 anlatım ve tartışma
7 İbn İshak ve eseri DİA, "İbn İshâk" mad. anlatım ve tartışma
8 ara sınav sınav yazılı
9 İbn Hişam DİA, "İbn Hişâm" mad. anlatım ve tartışma
10 Vakıdî Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 300-348 anlatım ve tartışma
11 İbn Sad I DİA, "İbn Sa´d" mad. anlatım ve tartışma
12 İbn Sad II DİA, "İbn Sa´d" mad. anlatım ve tartışma
13 Yakûbî Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 51-52 anlatım ve tartışma
14 Taberî I DİA, "Taberî" mad. anlatım ve tartışma
15 Taberî II DİA, "Taberî" mad. anlatım ve tartışma
16/17 Sınav sınav yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998
 J. Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, Ankara 2002
 Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008
 Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991
Diğer Kaynaklar  Mustafa Fayda, "Tarih", Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XL (2011), s. 30-36
 Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi´nin (DİA) "İbn Sa´d", İbn Hişâm" Gibi İlgili Maddeleri


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 5
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 4
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 2
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 3
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 5
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 1
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 1
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 52
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.08
Dersin AKTS Kredisi: 2