|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İslam Tarihi Metinleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ILS444 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İslam tarihçiliğinin ortaya çıkışıyla ilgili bilgi sahibi olur İslâm tarihinin alt dallarını tanır İslâm tarihi metinlerinin oluşum sürecini kavrar İlk dönemin önde gelen İslâm tarihçilerini tanır İlk dönem İslâm tarihi metinlerini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ALAN İÇİ SEÇMELİ DERSLER Din Bilim İlşkisi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İslam tarihi kaynaklarını tanıtmak ve bu alanda lisansüstü çalışmalara hazırlamak |
|
Dersin İçeriği |
: |
tarihin kaynakları, yardımcı disiplinler, İslâm tarihçiliğinin ortaya çıkışı, İslâm tarihi kaynakları, örnek metinler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarihin mahiyeti ve ilgili kavramlar |
DİA, "Tarih" mad. s.30-36; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 1-9 |
anlatım ve tartışma |
|
2 |
Tarihin kaynakları ve yardımcı disiplinler |
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, s. 9-28 |
anlatım ve tartışma |
|
3 |
İslâm tarihinin kaynakları |
Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 33-40 |
anlatım ve tartışma |
|
4 |
İslâm tarihinin alt dalları |
Eyüp Baş, İslâm Tarihi El Kitabı, s. 22-26 |
anlatım ve tartışma |
|
5 |
İlk dönem İslâm tarihçiliği (Siyer yazıcılığı) |
Mehmet Özdemir, "Siyer Yazıcılığı Üzerine", Milel ve Nihal |
anlatım ve tartışma |
|
6 |
İlk Dönem Siyer Müellifleri ve İslâm Tarihçileri |
DİA, "Tarih" mad. s.30-36 |
anlatım ve tartışma |
|
7 |
İbn İshak ve eseri |
DİA, "İbn İshâk" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
8 |
ara sınav |
sınav |
yazılı |
|
9 |
İbn Hişam |
DİA, "İbn Hişâm" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
10 |
Vakıdî |
Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, s. 300-348 |
anlatım ve tartışma |
|
11 |
İbn Sad I |
DİA, "İbn Sa´d" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
12 |
İbn Sad II |
DİA, "İbn Sa´d" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
13 |
Yakûbî |
Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, s. 51-52 |
anlatım ve tartışma |
|
14 |
Taberî I |
DİA, "Taberî" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
15 |
Taberî II |
DİA, "Taberî" mad. |
anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Sınav |
sınav |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul 1998
J. Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, Ankara 2002
Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008
Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Mustafa Fayda, "Tarih", Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XL (2011), s. 30-36
Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi´nin (DİA) "İbn Sa´d", İbn Hişâm" Gibi İlgili Maddeleri
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
5 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
4 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
2 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
5 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
3 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
5 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
4 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
1 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
1 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
2 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 52 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|