Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Maturidilik

Dersin Kodu : ILS322

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. İSMAİL ŞIK
Dr.Öğr. ÜyesiDr. YUSUF GÖKALP

Dersin Öğrenme Kazanımları : Maturidiliğin doğuşuna etki eden sebepleri açıklar
Maturidiliğin doğuşu, teşekkül süreci, tarihçesi, literatürünü bilir
Maturidiliğin temel kavranları ve görüşlerini bilir
Ehl-i Sünnet içerisinde Maturidiliğin yerini belirler
Maturidiliğin Türk İslam düşüncesi üzerindeki etkisini açıklar
Maturidi düşüncenin günümüzdeki yansımalarını belirler
Diğer İslam mezhepleri ile Maturidi ekolü mukayese eder
Maturidi düşünce geleneğinin önemli isimlerini sayar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İslam düşünce tarihinin ve Ehl-i Sünnet´in önemli bir parçası olan Maturidi düşünce ekolünü tanımak

Dersin İçeriği : İslam tarihinin ilk dönemlerindeki siyasi ve kelami problemler; Rey taraftarları; Hadis taraftarları; Ebu Hanife ve Hanefi düşünce ekolü; Hanefilik-Maturidilik İlişkisi; Ebu Mansur el-Maturidi´nin hayatı, eserleri ve görüşleri; Maturidiliğin teşekkülü ve yayılışı; Maturidiliğin temel görüşleri; Maturidi düşünce geleneğinin zihniyet yapısı; Maturidiliğin temel kaynakları ve kavramları; Türklerin İslam tasavvurunda Maturidiliğin yeri; Eşarilik ve Maturidilik arasındaki farklar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat fakültesi derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İlk dönem İslam düşünce tarihinin belli başlı siyasi ve kelami problemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
2 Rey taraftarları ve takip ettikleri metot Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
3 Ehl-i Sünnet düşünce geleneğinin şekillenmesi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
4 Maturidiliği doğuşunda etkili olan sebepler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
5 Ebu Mansur el-Maturidi; hayatı, eserleri ve görüşleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
6 Maturidiliğin teşekkülü ve yayılışı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
7 Selçuklular döneminde Maturidilik Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
8 Ara sınav Konu tekrarı Yazılı sınav
9 Maturidiliğin temel görüşleri ve zihniyeti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
10 Maturidinin tevil anlayışı ve akılcılığı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
11 Hanefi-Maturidi geleneğe göre usulü´d-din Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
12 Maturidiliğin Türk-İslam düşüncesi üzerindeki etkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
13 Maturidi geleneğinin temel kavramları ve kaynakları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
14 Eşarilik ve Maturidilik arasındaki farklar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
15 Maturidiliğin günümüz İslam dünyasındaki tezahürü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Konu anlatımı, tartışma
16/17 Final sınavı Konu tekrarı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ebu Mansur el-Maturidi, Kitabü´t-Tevhid, çev. Bekir Topaloğlu, Ankara 2002.
 Sönmez Kutlu, İmam Maturidi ve Maturidilik, Ankara 2003.
 Ahmet Ak, Selçuklular Döneminde Maturidilik, Ankara 2009.
 İsmail Şık, Hanefi-Maturidi Geleneğinin Usulü´d-Din Anlayısı, Ankara 2009.
 İslam Mezhepleri Tarihi, ed. Hasan Onat-Sönmez Kutlu, Ankara 2012
 Sönmez Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, TDV yay., Ankara 2000
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 5
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 0
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 1
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 2
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 1
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 4
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 4
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 3
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2