|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tasavvuf 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
IL 322 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tasavvufun temel kavram, kaynak ve esaslarını tanımlar. Tasavvuf ve Tarikatların oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. Temel tasavvufi metinleri okur, açıklar ve yorumlar. Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru tasavvufi bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. Tasavvuf tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
IL 322 Tasavvuf 1
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasavvuf tarihi, tasavvufun temel prensipleri ve müesseleri hakkında bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasavvufun tanımı, konusu, amacı, kaynakları, kavramları... |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlahiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tasavvufun önemi ve etkisi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
2 |
Tasavvufun gayesi ve konusu |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
3 |
Mistisizm ve Tasavvuf |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
4 |
Tasavvufun tanımları |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
5 |
Sufinin tanımları ve menşei |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
6 |
Tasavvuf tarihi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
7 |
Zühd dönemi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
8 |
Vize sınavı |
Konu tekrarı |
Vize sınavı |
|
9 |
Hz. peygamber zamanında zühd |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
10 |
Sahabe zamanında zühd |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
11 |
Tasavvuf dönemi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
12 |
Tarikatlar dönemi |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
13 |
Makamlar-usul-ü aşere |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
14 |
Bazı haller |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak |
Anlatım-araştırma |
|
16/17 |
final sınavı |
Konu tekrarı |
final sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Osman Türer, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi.
Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi.
Hasan Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar.
Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ. Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. İbnü’l-Arabi (ö. 638/1240), el-Fütuhatü´l-Mekkiyye. İsmail Hakkı Bursevi (ö. 1137/1725), Rûhu’l-beyân. Gümüşhanevi (ö. 1311/1893), Câmiü’l-usul. Hakîm, Suâd, el-Mu’cemü’s-sufi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
2 |
|
2 |
Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
3 |
|
3 |
İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
2 |
|
4 |
Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. |
4 |
|
5 |
Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
1 |
|
6 |
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
5 |
|
7 |
Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
3 |
|
9 |
Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
4 |
|
10 |
İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
2 |
|
11 |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
1 |
|
12 |
Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
5 |
|
13 |
İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
5 |
|
14 |
Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
5 |
|
15 |
Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
0 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
2 |
2 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 53 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|