Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tasavvuf 1

Dersin Kodu : IL 322

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. M.MANSUR GÖKCAN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAYRİ KAPLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tasavvufun temel kavram, kaynak ve esaslarını tanımlar.
Tasavvuf ve Tarikatların oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder.
Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder.
Temel tasavvufi metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru tasavvufi bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
Tasavvuf tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : IL 322 Tasavvuf 1

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tasavvuf tarihi, tasavvufun temel prensipleri ve müesseleri hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği : Tasavvufun tanımı, konusu, amacı, kaynakları, kavramları...

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tasavvufun önemi ve etkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
2 Tasavvufun gayesi ve konusu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
3 Mistisizm ve Tasavvuf Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
4 Tasavvufun tanımları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
5 Sufinin tanımları ve menşei Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
6 Tasavvuf tarihi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
7 Zühd dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
8 Vize sınavı Konu tekrarı Vize sınavı
9 Hz. peygamber zamanında zühd Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
10 Sahabe zamanında zühd Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
11 Tasavvuf dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
12 Tarikatlar dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
13 Makamlar-usul-ü aşere Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
14 Bazı haller Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
15 Genel Değerlendirme Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Anlatım-araştırma
16/17 final sınavı Konu tekrarı final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Osman Türer, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. Hasan Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar.
Diğer Kaynaklar  Abdullah b. Mübarek (ö. 181/797), Kitâbü’z-Zühd ve’r-rekaik. Muhâsibî (ö. 243/857), er-Riaye li-hukukillah. Serrâc (ö. 378/988), el-Lüma’. Kelabazi (ö. 380/990), et-Taarruf li-mezhebi ehli´t-tasavvuf. Ebû Tâlib el-Mekk (ö. 386/996), Kutü´l-kulub. Sülemi, (ö. 412/1021), Tabakatü’s-sufiyye. Ebû Nuaym İsfahânî (ö. 430/1038), Hilyetü’l-evliyâ. Kuşeyrî (ö. 465/1072), er-Risâletü´l-Kuşeyriyye. Hücviri (ö. 465/1072), Keşfü’l-mahcûb. Herevî (ö. 481/1089), Kitâbü menâzili’s-sâirîn. Gazzâlî (ö. 505/1111), İhyâu ulûmi’d-dîn. Ruzbihan Baklî (ö. 606/1209), Meşrebü’l-ervâh. Sühreverdî, (ö. 632/1234), Avârifü’l-maarif. İbnü’l-Arabi (ö. 638/1240), el-Fütuhatü´l-Mekkiyye. İsmail Hakkı Bursevi (ö. 1137/1725), Rûhu’l-beyân. Gümüşhanevi (ö. 1311/1893), Câmiü’l-usul. Hakîm, Suâd, el-Mu’cemü’s-sufi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslam Dini’nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
2 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 3
3 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
4 Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
5 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
6 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 5
7 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
8 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
9 Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 2
11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 5
14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 0
16 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 2 2
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 53
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.12
Dersin AKTS Kredisi: 2