Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mühendislikte Uygulamalı İstatistik

Dersin Kodu : MTY-501

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RIZVAN EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mühendislik çalışmalarındaki istatistiksel deneysel tasarım ilkelerini kavrar ve uygular.
Bir mühendislik probleminin amacına ve kapsamına uygun istatistik analiz yöntemini seçer.
Temel istatistik analizleri bilgisayar desteği ile yürütür.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, mühendislik problemlerinin çözümünde toplanan verilerin analizine yönelik istatistik yöntemleri incelemek ve bilgisayar ortamında bu yöntemlerin uygulamalarını göstermektir.

Dersin İçeriği : Mühendisler için temel istatistiksel kavramlar, normal dağılım, hipotez testleri, örnekleme yöntemleri, işletme performans verilerinin istatistiksel analizi, istatistik paket programlarının kullanımı, ürün ve süreç tasarımında deneysel tasarım, kalite mühendisliği için Taguchi yöntemleri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : EM derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İstatistik ve Olasılığın Mühendislikteki Yeri ve Tanımlayıcı İstatistikler düz anlatım, tartışma
2 Temel Olasılık Kavramları düz anlatım, tartışma
3 Temel İstatistik Kavramları düz anlatım, tartışma
4 Temel Örnekleme Dağılımları düz anlatım, tartışma
5 Verilerin grafik analizi düz anlatım, tartışma
6 Kestiriciler; Rastgele örnekleme ve nokta kestiricileri düz anlatım, tartışma
7 Aralık kestiricileri; Popülasyon ortalaması ve varyansının kestirilmesi. düz anlatım, tartışma
8 Hipotez testleri, temel kavramlar düz anlatım, tartışma
9 Yaygın hipotez testleri düz anlatım, tartışma
10 Ara Sınav yazılı sınav
11 Regresyon modellerinin kurulması ve uygunluğunun testi; Çoklu regresyon, düz anlatım, tartışma
12 Mühendislikte regresyon uygulamaları; düz anlatım, tartışma
13 Deneysel tasarım, varyans analizi. düz anlatım, tartışma
14 Süreç optimizasyonu düz anlatım, tartışma
15 Proje Sunumları proje sunumları
16/17 Final Sınavı yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  MONTGOMERY, D. C., 2003, Applied Statistics And Probability For Engineers, John Wiley&Sons Inc.
 WALPOLE, R. E., MYERS, R. H., MYERS, S. L. & YEE, K., 2002, Probability and Statistics for Engineers and Scientists (7th edition), Prentice-Hall Inc.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 75
    Ödev/Proje/Diğer 5 25
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama. 4
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi. 4
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 3
4 Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama 4
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 4
6 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma. 3
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
8 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme 3
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 3
10 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 3
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme 5
12 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 7 35
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6