|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendislikte Uygulamalı İstatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
MTY-501 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RIZVAN EROL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mühendislik çalışmalarındaki istatistiksel deneysel tasarım ilkelerini kavrar ve uygular. Bir mühendislik probleminin amacına ve kapsamına uygun istatistik analiz yöntemini seçer. Temel istatistik analizleri bilgisayar desteği ile yürütür.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, mühendislik problemlerinin çözümünde toplanan verilerin analizine yönelik istatistik yöntemleri incelemek ve bilgisayar ortamında bu yöntemlerin uygulamalarını göstermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mühendisler için temel istatistiksel kavramlar, normal dağılım, hipotez testleri, örnekleme yöntemleri, işletme performans verilerinin istatistiksel analizi, istatistik paket programlarının kullanımı, ürün ve süreç tasarımında deneysel tasarım, kalite mühendisliği için Taguchi yöntemleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
EM derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İstatistik ve Olasılığın Mühendislikteki Yeri ve Tanımlayıcı İstatistikler |
|
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Temel Olasılık Kavramları |
|
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Temel İstatistik Kavramları |
|
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Temel Örnekleme Dağılımları |
|
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Verilerin grafik analizi |
|
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Kestiriciler; Rastgele örnekleme ve nokta kestiricileri |
|
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Aralık kestiricileri; Popülasyon ortalaması ve varyansının kestirilmesi. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Hipotez testleri, temel kavramlar |
|
düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Yaygın hipotez testleri
|
|
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Ara Sınav |
|
yazılı sınav |
|
11 |
Regresyon modellerinin kurulması ve uygunluğunun testi; Çoklu regresyon, |
|
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Mühendislikte regresyon uygulamaları; |
|
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Deneysel tasarım, varyans analizi. |
|
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Süreç optimizasyonu |
|
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Proje Sunumları |
|
proje sunumları |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MONTGOMERY, D. C., 2003, Applied Statistics And Probability For Engineers, John Wiley&Sons Inc.
WALPOLE, R. E., MYERS, R. H., MYERS, S. L. & YEE, K., 2002, Probability and Statistics for Engineers and Scientists (7th edition), Prentice-Hall Inc.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama. |
4 |
|
2 |
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi. |
4 |
|
3 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
3 |
|
4 |
Mühendislik yönetimi problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama |
4 |
|
5 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
4 |
|
6 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma. |
3 |
|
7 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
4 |
|
8 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme |
3 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
3 |
|
10 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
3 |
|
11 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme |
5 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
7 |
35 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|