|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Material Science |
|
Dersin Kodu |
: |
IG 210 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÖZDETANSUĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Malzemelerin tasarımı, imalatı, kullanılması sürecine katılan dört bileşeni bilir ve aralarındaki ilişkileri kısaca tanımlayabilir. Atomlararası birincil ve ikincil bağları bilir, aralarındaki farkı belirtebilir. Hangi malzemelerin bu tür bağlara sahip olduğunu bilir. Kristal yapılı olan ve olmayan malzemelerin atom/molekül yapıları arasındaki farkı bilir. Atomsal boşluk ve kendinde-arayer atomu kristal kusurlarını tanımlayabilir. İki atomsal yayınma mekanizmasını bilir ve tanımlayabilir. Mühendislik gerilmesi ve birim şekil değiştirmesini tanımlayabilir. Atomsal açıdan kenar ve vida dislokasyonlarının hareketini tanımlayabilir. Sünek ve gevrek kırılmada çatlak ilerleme mekanizmalarını tanımlayabilir. Faz diyagramları ve dönüşümleri ile ilgili terminolojiyi bilir. Dört farklı çelik sınıfını bilir, her birinin kimyasal bileşimlerindeki farkı, birbirinden ayırıcı belirgin özelliklerini ve kullanım yerlerini belirtebilir. Seramiklerin yapı, özellik, üretim ve gıda sanayindeki uygulamalarını bilir. Polimerlerin yapı, özellik, üretim ve gıda sanayindeki uygulamalarını bilir. Kompozitlerin yapı, özellik, üretim ve gıda sanayindeki uygulamalarını bilir. Korozyonu bilir ve korozyonu önlemede yaygın olarak kullanılan beş önemli tedbiri sıralayabilir. Korozyonu bilir ve korozyonu önlemede yaygın olarak kullanılan beş önemli tedbiri sıralayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Malzemelerin yapıları, genel özellikleri hakkında temel bilgilere sahip olarak, meslek hayatında karşılaşacağı malzemelerin uygulamasını yapma yetisini kazanır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Malzemelerin sınıflandırılması. Atomsal yapı ve atomlararası bağ. Katılarda kristal yapılar. Katılarda kusurlar. Yayınma. Metallerin mekanik özellikleri. Dislokasyonlar ve dayanım artırıcı mekanizmalar. Hasar. Faz diyagramları. Uygulamalar ve metal alaşımlarının işlenmesi. Seramikler. Polimerler. Kompozitler. Korozyon. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Sinif |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş: Malzemenin tanımı, malzeme bilimi ve mühendisliği, malzemelerin sınıflandırılması |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
2 |
Atomun yapısı ve atomlararası bağ |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
3 |
Katılarda kristal yapılar |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
4 |
Katılarda kusurlar ve yayınma |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
5 |
Metallerin mekanik özellikleri |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
6 |
Dislokasyonlar ve dayanım arttırıcı mekanizmalar ve hasar |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
7 |
Faz diyagramları |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
8 |
Uygulamalar ve metal alaşımların incelenmesi |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım |
|
9 |
Alıştırmalar |
Kaynak incelenmesi |
Örnek çözümü |
|
10 |
Sınav |
|
|
|
11 |
Seramiklerin yapıları, özellikleri, üretim ve uygulamaları |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım, video gösterimi
|
|
12 |
Polimerlerin yapıları, özellikleri, üretim ve uygulamaları |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım, video gösterimi |
|
13 |
Kompozitlerin yapıları, özellikleri, üretim ve uygulamaları |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım, video gösterimi |
|
14 |
Malzemelerin korozyonu ve bozunması |
Kaynak incelenmesi |
Derste anlatım, video gösterimi
|
|
15 |
Alıştırmalar |
Kaynak incelenmesi |
Örnek çözümü |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, William D. Callister, David G. Retwisch, Sekizinci basımdan çeviri, Nobel.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sahip olduğu bilgileri alanında kullanabilme becerisi kazanır |
4 |
|
2 |
Proses tabanlı bir sistemi ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak geliştirir |
1 |
|
3 |
1. Temel bilim, mühendislik ve gıda bilimi ve teknolojisi alanlarında bilgi sahibi olur |
4 |
|
4 |
Gıda mühendisliği ve teknolojisi ile ilgili alanlardaki uygulamalarda problemleri saptar, tanımlar ve çözer |
4 |
|
5 |
Araştırma, karmaşık sistemleri bilimsel yöntemlerle çözümleyebilir |
1 |
|
6 |
Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde objektif ve subjektif yöntemleri kullanır ve sonuçları yorumlar |
2 |
|
7 |
Gıda mühendisliği ve teknolojileri uygulamalarında modern teknik araçları seçer ve kullanır |
3 |
|
8 |
Laboratuvar kullanır, gıda analizlerini yapar, sonuçları değerlendirir, yorumlar ve rapor eder |
0 |
|
9 |
Bağımsız karar verir, kendine güvenir, yaratıcılık becerisi kazanır ve sorumluluk alabilir |
1 |
|
10 |
Ekip çalışmasına uyum sağlar |
2 |
|
11 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
12 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini bilir |
3 |
|
13 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurabilir ve iletişim teknolojilerini kullanır |
2 |
|
14 |
Gıda konusunda literatürü izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilir |
2 |
|
15 |
Meslek etiğine saygılı olur |
2 |
|
16 |
Bir gıda prosesini planlama, uygulama ve geliştirme yetkinliğine sahiptir |
4 |
|
17 |
Gıda ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olur |
2 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
2 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|