|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Harmonics in Electrical Machines |
|
Dersin Kodu |
: |
EE-674 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Üçüncü Aşama (Doktora) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET TÜMAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Harmonikler ve Bileşenleri kavrama Harmonic Faktörleri anlama Elektrik Makinalarında Harmonic Rezonansı tanımlama Harmoniklerin Zayıflatılmasını anlama Kaynakta Harmonik Azaltmayı öğrenme Filtreler, çeşitleri ve görevlerini anlama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders, elektrik makinalarında harmonik etkisinin dinamik ve gelişen alanlarını (harmonik etkileri kaynaktan belirli bir uzaklıkta incelenebilinir) olduğunu tartışır. Bu derste harmonik güç akışı ve harmonik filtreler üzerinde durularak pratik ilgi, bol veri derler ve türetir. Harmoniklerin üretimi, etkileri, sınırları ve harmonik azaltma konularıyla beraber aktif ve pasif filtreler ve yeni harmonik azaltıcı topolojileri de dahil olmak üzere, bu derste tartışılmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tanımlar , doğrusal olmayan yükler ve sistem davranışı, matematiksel yöntemler, harmonik üreten ağlar (anahtarlamalı güç kaynakları, motor kontrolünde güç elektroniği devreleri, yenilenebilir enerji üretimi, ark-fırın, vb), elektrik makinalarında harmonik dağılımı, paralel ve seri rezonans, elektrik makinalarında harmonik olumsuz etkiler, harmoniklerin filtrelenmesi, pasif ve aktif filtreler |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik Elektronik Mühendisliği Binası, Birinci Kat |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Elektrik Makinelerinde Harmoniklere Giriş |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
2 |
Sinüsoidal Olmayan Dalgaların İncelenmesi |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
3 |
Harmonik Büyüklüklere Ait Temel Kavramlar |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
4 |
Lineer Olamayan Elemanlar |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
5 |
Harmonik Üreten Elemanlar |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
6 |
Harmoniklerin Güç Sistemlerinde Yol Açtığı Problemler |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
7 |
Harmoniklerin Elemanlar Üzerindeki Etkileri |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
8 |
Arasınav |
Arasınav Hazırlığı |
Klasik yazılı sınav |
|
9 |
Harmoniklerin Rezonans Etkisi |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
10 |
Elektrik Makinalarında Harmoniklerin Sınırlandırılması |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
11 |
Harmonik Standartları |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
12 |
HARMONİKLERİN FİLTRELENMESİ |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
13 |
Filtrenin Görevi |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
14 |
Filtrelerin Çeşitleri |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
15 |
Elektrik Makinalarında Filtre Uygulamaları |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı Hazırlığı |
Klasik yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Güç Sistem Harmonikleri, A.A. Mahmoud, W.M. Grady, M.F. McGranaghan, Güç Sistem Analizi Kısa Devre Yük Akış ve Harmonikler, J. C. Das
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
5 |
|
2 |
Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. |
3 |
|
3 |
Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. |
4 |
|
4 |
Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme |
4 |
|
5 |
Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme |
1 |
|
6 |
Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme |
4 |
|
7 |
Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme |
4 |
|
8 |
Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. |
5 |
|
9 |
Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. |
4 |
|
10 |
Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
4 |
|
11 |
Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. |
3 |
|
12 |
Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme |
1 |
|
13 |
Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
1 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme |
3 |
|
15 |
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 143 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|