|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Principles of CMOS VLSI Design |
|
Dersin Kodu |
: |
EE-634 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUTLU AVCI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
CMOS üretim teknolojisini kavrama MOSFET cihaz modelleme tekniklerini öğrenme Teknoloji bağımlı tasarım kısıtlarını tanıma Analog ve sayısal tümleşik devre temel devre bloklarının serimlerini çizme Üretilebilir analog ve sayısal alt devre serimlerini tasarlama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Güncel CMOS VLSI teknolojisinin tasarım standartlarını öğrenmek ve teknolojiye uygun analog ve sayısal tümleşik devreler tasarlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
CMOS üretim teknolojisi, MOS transistor teorisi, analog ve sayısal tümleşik devre MOS modelleri, devre karakterizasyonu ve performans tahmini, üretim teknolojisine göre analog ve sayısal tümleşik devre temel yapı bloklarının tasarımları, yapısal tasarım ve test, sembolik serme sistemleri, CMOS altsistem tasarımı, sistem durum çalışmaları. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü yüksek lisans dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
CMOS fabrikasyon |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı ve CMOS üretim prosesi filmi gösterimi |
|
2 |
MOSFET modelleme |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
3 |
Sayısal tümleşik devre MOSFET modelleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
4 |
Analog tümleşik devre MOSFET modelleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
5 |
Sayısal tümleşik devre serimleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı ve yansı gösterimi |
|
6 |
Kombinasyonel ve sıralı sayısal tümleşik devre serimleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı ve yansı gösterimi |
|
7 |
Efor gecikme tabanlı sayısal tümleşik devre tasarımı ve teknolojik ölçekleme |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
8 |
Ara sınav |
|
Klasik sınav |
|
9 |
Sayısal tümleşik devreler için parazitik çıkarım yöntemleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
10 |
Temel analog tümleşik devre yapı blokları |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
11 |
Akım modlu tasarım yaklaşımları |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
12 |
Temel analog tümleşik devre blokları için serim çizme teknikleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı ve yansı gösterimi |
|
13 |
İşlemsel geçişiletkenliği yükselteci serimleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı ve yansı gösterimi |
|
14 |
İşlemsel yükseltici serimleri |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
15 |
Elektrostatik deşarj koruması |
Kaynak kitapların ilgili bölümlerinin okunması |
Ders anlatımı |
|
16/17 |
0.25 mikron teknolojisinde CMOS OPAMP´ın devre ve serim olarak tam tasarımı |
|
Ders anlatımı ve yansı gösterimi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Analog Design Essentials, Sansen, Springer (May 22, 2006), ISBN-10: 0387257462 ISBN-13: 978-0387257464.
CMOS VLSI Design: A Circuits and Systems Perspective, N. Weste and D. Harris, Addison-Wesley; 4 edition (March 11, 2010). ISBN-10: 0321547748
ISBN-13: 978-0321547743.
Principles of CMOS VLSI Design, Weste and Eshraghian, Addison Wesley; 2 edition (October 1994). ISBN-10: 0201533766
ISBN-13: 978-0201533767.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
1 |
|
2 |
Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. |
5 |
|
3 |
Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. |
5 |
|
4 |
Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme |
4 |
|
5 |
Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme |
2 |
|
6 |
Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
7 |
Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme |
3 |
|
8 |
Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. |
4 |
|
9 |
Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. |
3 |
|
10 |
Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
2 |
|
11 |
Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. |
3 |
|
12 |
Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme |
3 |
|
13 |
Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
4 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme |
3 |
|
15 |
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
3 |
45 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
8 |
32 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
13 |
13 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
21 |
21 |
|
Toplam İş Yükü: | 153 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|