|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Power Systems Protection |
|
Dersin Kodu |
: |
EE-608 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Üçüncü Aşama (Doktora) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET TÜMAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Güç sistemlerinin koruma esaslarını öğrenir. İletim hattı korumalarını tanır. Trafo ve motor korumalarını tanır. Bara koruma elemanlarını öğrenir. Arıza analizi yapmayı öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Güç sistemleri hataları ve hesaplamaları, korumaları ve koruma teknikleri hakkında bilgi ve becerinin kazanımıdır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Koruma esasları, koruma bölgeleri, güvenlik, seçicilik ve güvenilirlik, ölçme prensipleri, birimli ve birimsiz koruma, eski röleler, katı hal ve sayısal röleleri, matematik araçları, simetrik bileşenler, transformatör, jeneratörler, iletim hatları gibi güç sistemi bileşenlerinin modellenmesi, bara koruması, trafo koruması, şönt reaktör ve şönt kapasitör koruması, makine koruması, iletim hattı koruması |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü, 1. Kat |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Koruma Temelleri: koruma rolü, koruma ilkeleri ve bileşenleri |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
2 |
Hata hesapları, koruyucu transformatörler, sigortalar, röleler, koruma sinyalizasyonu |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
3 |
Matematiksel araçlar, simetrik bileşenler, güç sistemi bileşenlerinin modellenmesi; transformatörler, jeneratörler, iletim hatları gibi |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
4 |
Arıza analizi |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
5 |
Bara koruma, bara yapılandırmaları, yüksek ve düşük empedans koruma kavramları, Sektörde mevcut CT doygunluk tespit yöntemleri |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
6 |
Trafo koruması, demaraj olgusu, sektörde mevcut demeraj algılama yöntemleri, diferansiyel ve aşırı akım / aşırı uyartım koruma |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
7 |
Şönt reaktör ve şönt kapasitör koruma, yapılandırma, diferansiyel akım ve gerilim şemaları, kondansatör topraklama ve anahtarlama cihazlarında özel hususlar |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Klasik yazılı sınav |
|
9 |
Makine koruma, motor ve jeneratör koruması, jeneratör yapımı ve topraklama yöntemleri, hataları ve anormal çalışma koşulları algılama |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
10 |
İndüksiyon ve senkron motorların genel korumaları |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
11 |
İletim hatlarının korunması, mesafe ve olmayan mesafe tabanlı koruma kavramları, gerilim dalgalanmalarına karşı frekans etkisi ve röle performansı |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
12 |
Mesafe rölesi uygulamaları, pilot uygulamalar, koruma koordinasyonu |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
13 |
Dağıtım sistemi koruması, besleme koruması, koordinasyon örnekleri, güç sistemi restorasyon kavramları, tekrar kapama, otomatik kesitleme işlemi |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
14 |
Uygulamalar: motorlar, reaktörler, güçlendiriciler ve kapasitörler korunması, kırsal dağıtım sistemleri için koruma uygulaması |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
15 |
Uygulamalar: iletim sistemleri koruması, devreye alma ve yönetim koruma uygulaması |
Konu ile ilgili ders notları ve kaynaklar |
Sunu ve klasik ders anlatımı |
|
16/17 |
Final sınavı |
Final sınav hazırlığı |
Klasik yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Güç Sistemi Koruma, L.G. Hewiston, M. Brown, R. Balakrishnan
Güç Sistemi Koruma Esasları, Y.G. Paithankar, S.R. Bhide
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme |
2 |
|
2 |
Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. |
4 |
|
3 |
Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. |
4 |
|
4 |
Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme |
3 |
|
5 |
Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme |
3 |
|
6 |
Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme |
3 |
|
7 |
Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme |
2 |
|
8 |
Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. |
3 |
|
9 |
Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. |
4 |
|
10 |
Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme |
4 |
|
11 |
Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. |
4 |
|
12 |
Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme |
2 |
|
13 |
Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme |
3 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme |
3 |
|
15 |
Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
6 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|