|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
KON222 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. SİBEL ÇINAR Öğr.Gör. SİBEL ÇINAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yiyecek içecek yönetimi kavramlarını anlama, anlatma ile yiyecek içecek işletme yönetiminin stratejik, taktik ve operasyonel boyutları ile yerel, ulusal, uluslar arası ve küresel boyutlarını kavrama
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İçerisinde bulunduğumuz yüzyılda ulaşımdan, teknolojiye, haberleşmeden tekstile kadar birçok endüstride büyük gelişmeler meydana gelmiştir ve gelmeye devam edecektir. Bu durum toplumları etkilediği gibi ister büyük, ister küçük ve isterse zincir olsun tüm işletmeleri etkilemeye devam etmektedir. Aslında bu gelişim ve değişimden en çok etkilenen sektörlerden birisi de turizm endüstrisidir. Turizm endüstrisi temel olarak konaklama, yiyecek içecek ve ulaşım işletmelerinden oluşan bir sektördür. Turizm gelirleri incelendiğinde ise en çok kazancında bu üç hizmet karşılığında elde edildiği görünmektedir. İşletme türleri içindense en tatmin edici kazanç yiyecek içecek işletmelerinden sağlanmaktadır. Bu gerçeklerden hareketle ve sizlere katkı sağlaması amacıyla yiyecek içecek hizmetlerinin hem bağımsız olarak hem de konaklama işletmeleri bünyesinde sunulması boyutlarının ilişkilendirilmesine özen gösterilmiştir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
yiyecek içecek işletmelerinin tarihi gelişimi, çeşitleri, mönü planlama, servis bilgisi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
D102 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Yiyecek İçecek Endüstrisine ve Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimine Giriş |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
2 |
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Kuruluş Çalışmaları |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
3 |
Yiyecek İçecek Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu ve İnsan Kaynakları |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
4 |
Mönü Planlama ve Geliştirme 1 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
5 |
Mönü Planlama ve Geliştirme 2 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
6 |
Yiyecek İçeceklerin Satın Alınması, Teslim Alınması, Depolanması ve Depodan Mal Çıkarma İşlemleri |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
7 |
Vize |
sınava hazırlık |
test |
|
8 |
Yiyecek İçecek İşletmelerinde Bütçeleme ve Fiyatlama |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
9 |
Yiyecek İçecek Maliyet Kontrolü |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
10 |
Yiyecek İçeceklerin Servis Bilgisi 1 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
11 |
Yiyecek İçeceklerin Servis Bilgisi 2 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
12 |
Yiyecek İçeceklerin Servis Bilgisi 3 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
13 |
İçki Bilgisine Giriş 1 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
14 |
İçki Bilgisine Giriş 2 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
15 |
İçki Bilgisine Giriş 3 |
web içeriği, sunular, ödevler, örnek sorular |
Beyin fırtınası, yansıtma, çalıştay, gözlem, alan çalışması ya da örnek olay |
|
16/17 |
Final |
sınava hazırlık |
test |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aktaş Ahmet, (2001). Ağırlama Hizmet İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Livane Matbaası, Antalya.
- Sökmen, Alptekin, (2005). Yiyecek ve İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği, Detay Yayıncılık, Ankara.
- Denizer, Dündar, (2005). Konaklama İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İşletmecilik temel kavramlarını anlama, anlatma ile işletme yönetiminin stratejik, taktik ve operasyonel boyutları ile yerel, ulusal, uluslar arası ve küresel boyutlarını kavrama |
5 |
|
2 |
İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile doğal ve kültürel çevrenin korunması gibi toplumu da ilgilendiren konularda yeterli bilgi ve bilince sahip olma |
5 |
|
3 |
Konaklama işletmeleri yönetiminin planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol işlevlerini kavrama, anlatma ve uygulama |
5 |
|
4 |
Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik yaklaşım geliştirebilen |
5 |
|
5 |
Yenilik ve değişime açık, girişimci, yaşam boyu öğrenme davranışı kazanmış, analitik düşünen, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanma |
5 |
|
6 |
Temel Bilgisayar kullanım bilgisine ve otel işletmelerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgiye ve bu yazılımları kullanabilme becerisine sahip olma |
5 |
|
7 |
Kalite bilincine sahip olma, kaliteli iş yapma ve sonuçlandırma ve sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilme |
5 |
|
8 |
Otel işletmeciliği, seyahat işletmeciliği ve diğer turistik işletme türleri ile ilgili olarak karşılaşılabilecek öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
5 |
|
9 |
Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen ve farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip, elde edilen sonuçların yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak |
5 |
|
10 |
İş yaşamının hukuki, toplumsal ve ahlaki sorumluluklarını kavrama ve toplumsal dönüşümü algılama |
5 |
|
11 |
Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip doğru ve etkili konuşabilen, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde konuşarak iletebilen, yorumlama ve eleştirebilme yeteneğine sahip, ikna gücü yüksek |
5 |
|
12 |
Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olan ve bir turizm işletmesinin belli bir alanında uzmanlaşmış olmanın yanı sıra diğer bölümler hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olma |
5 |
|
13 |
Turizm işletmeciliği alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık sorun ve konuları belirleme ve analiz edebilme, öneriler geliştirebilme |
5 |
|
14 |
Turizmin sosyo-ekonomik yapısını ve bu yapı kapsamında ülke açısından önemini iyi anlamış olma ve turizm ve hizmet sektörünün diğer alanlarında kurulacak yeni bir işletmenin yatırım aşamasıyla ilgili tasarım becerisi |
5 |
|
15 |
Turizm işletmeciliği alanındaki esnek talep koşullarına bağlı sürekli dalgalanma ile baş edebilecek düzeyde sektörel şartları tanıyan ve bir turizm işletmesini iç ve dış çevresi ile analiz edebilecek araçları kullanma ve değerlendirme bilgisine sahip olma |
5 |
|
16 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|