|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İş Sağlığı Ve Güvenliği |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM468 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. İş sağlığı ve güvenliği konusunda temel kavramları kazandırır 2. Mesleki kazalar ve alınması gereken önlemler hakkında bilgi sahibi olunur. 3. Türkiye´de iş sağlığı ve güvenliği yapısı, ilgili kuruluşlar ve örgüt yapısı hakkında bilinçlenmesi sağlanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Genel olarak iş sağlığı ve güvenliği konusunun önemi ve gerekliliği vurgulanarak öğrencilerin bu konuda gerekli bilinci kazanması hedeflenmiştir. Ayrıca modern tekniklerle bu konularda iyileştirme çalışmalarının nasıl yapılacağını göstererek, konunun hukuksal ve etik boyutu hakkında gerekli bilgilerin verilmesi amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri, Risk tanımı ve risk değerlendirmesi, İş sağlığı ve meslek hastalıkları, İş kazalarına ve işçi sağlığı sorunlarına karşı alınabilecek önlemler
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İş sağlığı ve güvenliği tanımı, tarihsel gelişimi ve önemi
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
İş sağlığı ve güvenliğinin genel prensipleri
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Ülkemizde İşçi Sağlığı ve İş Güvenliğinin Genel Görünümü
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından eğitimin önemi
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
5 |
Risk tanımı ve risk değerlendirmesi
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
İlk yardım ve kişisel koruyucular
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
İş sağlığı ve meslek hastalıkları
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
8 |
Ara sınav |
Ders notları ve referans kitaplar |
Yazılı sınav |
|
9 |
İş sağlığı ve güvenliği yönünden işyerlerinde yapılması gerekli kontroller, düzenlenecek
belge, kayıt, form ve raporlar |
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
İş kazaları ve meslek hastalıklarının işçi, işveren ve ülkemize maliyeti
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma,gösterim
|
|
11 |
İş kazalarından doğan cezai ve hukuki sorumluluklar
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma,gösterim
|
|
12 |
Sabit tesislerde iş sağlığı ve güvenliği organizasyonu (işyeri hekimi ve iş güvenliği kurulu)
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma,gösterim
|
|
13 |
İşçi sağlığı ve iş güvenliği konusunda devlet, işveren, işçilerin görev ve sorumlulukları
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma,gösterim
|
|
14 |
İş kazalarına ve işçi sağlığı sorunlarına karşı alınabilecek önlemler
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
15 |
Genel konu tekrarı
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Düz anlatım, tartışma, gösterim
|
|
16/17 |
Yarıyılsonu sınavı
|
Ders notları ve referans kitaplar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1)TAN, R., İşverenin İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Alanında Önlem Alma Yükümlülüğü ve Türkiye´deki Gelişimi, 1989.
2)ÖZKILIÇ, Ö., İş sağlığı, Güvenliği ve Çevresel Etki Risk Değerlendirmesi, 2000.
3) ERKAN, N., "İşletmelerde İnsan Gücü Vermliliği İçin İşçi Sağlığı, İş Güvenliği, Kazalardan Korunma, Acil Yardım ve İlgili Mevzuat", Milli Prodüktivite Merkezi yayınları:384, 1989.
4)ÖZKILIÇ, Ö., "İş Sağlığı ve Güvenliği, Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metodolojileri", Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu Yayın No: 246, 2005
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
5 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
1 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
3 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
1 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
1 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
2 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
2 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
2 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
1 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
5 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
3 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
1 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 68 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|