Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mühendislik Etiği

Dersin Kodu : TEM450

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Etik kavramı hakkında bilgi sahibi olunur
2. Etik sorunları tanımlanır
3. Etik değerler ve farklı durumlarda izlenecek yollar öğrenilir
4. Mühendislikte ve özellikle tekstil mühendisliğinde karşılaşılabilecek etik sorunlar ve çözüm önerileri öğrenilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Genel olarak etiğin önemi ve gerekliliği vurgulanarak öğrencilerin bu konuda bilinçlendirlmesi hedeflenmiştir. Bunun yanında mühendislik uygulamaları açısından etiğin kapsamı, kazandığı önem, olası sorunlar ve çözüm önerileri örneklerle açıklanarak mühendis adaylarının meslek yaşamlarında etik değerlere sahip çıkması amaçlanmıştır

Dersin İçeriği : Etik tanımı ve Uygulamada tarihsel gelişimin önemi, bilim etiği, etik, uygulama sorunları, Temel etik sorunları ve yönetimde etik ilkelerinin önemi. Yönetimin uyması gereken etik prensipleri ve uygun örnekler ve yönetimde etik dışı davranış örnekleri, Etik eğitiminin önemi, Mühendislik etiği ve tarihsel gelişimi, Mühendislik etiği ilkeleri, Etik teorileri ve etik açısından açıklama ve örnekler, Etiğe mühendislik yaklaşımı, Mühendislik kurumların değerlendirilmesinin ve içeriğinin önemi ve gerekliliği, Küreselleşme, Mühendislikte dürüstlük, sorumluluk, ve mühendislik örnekleri konuları ele alınmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Tekstil Mühendisliği Bölümü Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Etik tanımı, tarihsel gelişimi ve önemi Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
2 Pratiğin bilimi olarak etik, etiğin uygulama konuları Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
3 Etiğin temel sorunları Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
4 Yönetimde etik ve önemi Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
5 Yönetimde uyulması beklenen etik ilkeler ve örnekleri Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
6 Yönetimde etik dışı davranışlar ve örnekleri Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
7 Etik eğitimi önemi, gerekliliği ve içeriği Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
8 Arasınav İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi Yazılı Sınav
9 Mühendislik etiği önemi, tarihsel gelişimi Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
10 Mühendislik etiği ilkeleri Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
11 Etik teorileri ve mühendislik yaklaşımları Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
12 Etik ve kurumların mühendislik açısından değerlendirilmesi ve örneklerle açıklanması Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
13 Etik ve küreselleşme, mühendislikte dürüstlük, mühendislik sorumluluğu ve örnekler Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
14 Mühendislikte etik sorunların ele verilmesi Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
15 Genel Konu Tekrarı Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması Düz anlatım, tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. OĞULATA, R.T., Mühendislik Etiği, Adana, 2010
Diğer Kaynaklar  2. AYDIN, İ. P., Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem A Yayınları, 3. Baskı, Ankara, 2002.
 3. PIEPER, A., (Çevirenler: Veysel Atayman- Gönül Sezer), Etiğe Giriş, Ayrıntı Yayınları, 1. Basım, İstanbul, 1999.
 4. ONBAŞIOĞLU, S. U., Mühendislik Etiği, Doğa Yayınları, 1. Basım, İstanbul, 2003.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme 0
2 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 5
3 Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme 1
4 Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme 1
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme 1
6 Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme 0
7 Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme 4
8 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme 0
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme 4
10 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme 4
11 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme 0
12 İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme 5
13 Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme 3
14 Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma 0
15 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 70
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.8
Dersin AKTS Kredisi: 3