|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendislik Etiği |
|
Dersin Kodu |
: |
TEM450 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RAMAZAN TUĞRUL OĞULATA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Etik kavramı hakkında bilgi sahibi olunur 2. Etik sorunları tanımlanır 3. Etik değerler ve farklı durumlarda izlenecek yollar öğrenilir 4. Mühendislikte ve özellikle tekstil mühendisliğinde karşılaşılabilecek etik sorunlar ve çözüm önerileri öğrenilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Genel olarak etiğin önemi ve gerekliliği vurgulanarak öğrencilerin bu konuda bilinçlendirlmesi hedeflenmiştir. Bunun yanında mühendislik uygulamaları açısından etiğin kapsamı, kazandığı önem, olası sorunlar ve çözüm önerileri örneklerle açıklanarak mühendis adaylarının meslek yaşamlarında etik değerlere sahip çıkması amaçlanmıştır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Etik tanımı ve Uygulamada tarihsel gelişimin önemi, bilim etiği, etik, uygulama sorunları, Temel etik sorunları ve yönetimde etik ilkelerinin önemi. Yönetimin uyması gereken etik prensipleri ve uygun örnekler ve yönetimde etik dışı davranış örnekleri, Etik eğitiminin önemi, Mühendislik etiği ve tarihsel gelişimi, Mühendislik etiği ilkeleri, Etik teorileri ve etik açısından açıklama ve örnekler, Etiğe mühendislik yaklaşımı, Mühendislik kurumların değerlendirilmesinin ve içeriğinin önemi ve gerekliliği, Küreselleşme, Mühendislikte dürüstlük, sorumluluk, ve mühendislik örnekleri konuları ele alınmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tekstil Mühendisliği Bölümü Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Etik tanımı, tarihsel gelişimi ve önemi
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
2 |
Pratiğin bilimi olarak etik, etiğin uygulama konuları
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
3 |
Etiğin temel sorunları
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
4 |
Yönetimde etik ve önemi
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
5 |
Yönetimde uyulması beklenen etik ilkeler ve örnekleri
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
6 |
Yönetimde etik dışı davranışlar ve örnekleri
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
7 |
Etik eğitimi önemi, gerekliliği ve içeriği |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
8 |
Arasınav
|
İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Mühendislik etiği önemi, tarihsel gelişimi
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
10 |
Mühendislik etiği ilkeleri
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
11 |
Etik teorileri ve mühendislik yaklaşımları
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
12 |
Etik ve kurumların mühendislik açısından değerlendirilmesi ve örneklerle açıklanması
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
13 |
Etik ve küreselleşme, mühendislikte dürüstlük, mühendislik sorumluluğu ve örnekler
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
14 |
Mühendislikte etik sorunların ele verilmesi
|
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
15 |
Genel Konu Tekrarı |
Ders Notları ve Referans Kitapların Okunması |
Düz anlatım, tartışma
|
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı
|
İşlenen konuların genel olarak tekrar edilmesi |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. OĞULATA, R.T., Mühendislik Etiği, Adana, 2010
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
2. AYDIN, İ. P., Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem A Yayınları, 3. Baskı, Ankara, 2002.
3. PIEPER, A., (Çevirenler: Veysel Atayman- Gönül Sezer), Etiğe Giriş, Ayrıntı Yayınları, 1. Basım, İstanbul, 1999.
4. ONBAŞIOĞLU, S. U., Mühendislik Etiği, Doğa Yayınları, 1. Basım, İstanbul, 2003.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
2 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme |
5 |
|
3 |
Temel bilimler ve mühendislik konularında edinilen bilgileri Tekstil mühendisliği alanında kullanabilme |
1 |
|
4 |
Tekstil Mühendisliği alanında süreç analizi yapabilme, sorunları tanımlayabilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
1 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme |
1 |
|
6 |
Deney tasarlama, veri toplama, sonuçların bilişsel analizi ve yorumlanma becerisine sahip olabilme |
0 |
|
7 |
Bireysel ve ekip üyesi olarak etkin çalışabilme ve sorumluluk alabilme |
4 |
|
8 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme |
0 |
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme |
4 |
|
10 |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olabilme |
4 |
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme becerisine sahip olabilme |
0 |
|
12 |
İş sağlığı ve güvenliği, mühendislik uygulamalarının hukuksal boyutu ve çevre sağlığı konularında gerekli bilince sahip olabilme |
5 |
|
13 |
Proje yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik konularında gerekli yetkinliğe sahip olabilme |
3 |
|
14 |
Matematik, Fen bilimleri ve Tekstil mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma |
0 |
|
15 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 70 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|