|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Veri Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 210 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. S.BİLGİN KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bigisayar kullanarak istatistiksel analiz gerçekleştirme becerisi kazandırır Temel istatistiksel kavramları pekiştirir SPSS programının temel özelliklerinin öğrenilmesini sağlar İstatistiksel karar analizinde hipotez testlerinin, t-testi, ki-kare testi ve ANOVA testlerinin gerçekleştirilmesi sağlar Korelasyon analizi, çoklu regresyon analizi gerçekleştirebilme ve analiz çıktılarının yorumlanması becerisi kazandırır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Karar verme sürecinde destek olmak ve yararlı bilgilerin keşfedilmesi amacı ile verilerin ayıklanması, incelenmesi, dönüştürülmesi, model oluşturulması ve nihai çözüme ulaşılması konularında beceri kazandırmayı amaçlar. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Olasılık teorisi ve bazı temel istatistiksel kavramların hatırlanması ve pekiştirilmesi, rasgele sayı üretimi, Monte Karlo Simulasyonu ile bazı temel istatistiksel dağılımların (t ve z) elde edilmesi
simulasyon analizi ile örneklem teorisi ve merkezi limit teoremine ait esasların kavranılması, istatistiksel karar teorisi, SPSS programının temel özellikleri, değişkenlerin tanımlanması ve özet tanımsal istatistiklerinin hesaplanması, tek yönlü ve iki yönlü hipotez testleri, tek örnekli T testi ve bağımsız iki örnekli T testi, ki-kare testi, ANOVA testi, korelasyon analizi, basit regresyon modeli tahmini ve model çıktılarının yorumlanması, çoklu regresyon modeli tahmini ve model çıktılarının yorumlanması, regresyon modelinin temel varsayımları
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Bilgisayar Laboratuvarı
|
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Olasılık teorisi ve bazı temel istatistiksel kavramların hatırlanması ve pekiştirilmesi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
2 |
Rasgele sayı üretimi, Monte Karlo Simulasyonu ile bazı temel istatistiksel dağılımların (t ve z) elde edilmesi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
3 |
Simulasyon analizi ile örneklem teorisi ve merkezi limit teoremine ait esasların kavratılması
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
4 |
SPSS programının temel özellikleri, değişkenlerin tanımlanması ve özet tanımsal istatistiklerinin hesaplanması
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
5 |
İstatistiksel karar teorisi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
6 |
Tek yönlü ve iki yönlü hipotez testleri
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
7 |
Tek örnekli T testi ve bağımsız iki örnekli T testi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
8 |
Ara sınav |
- |
- |
|
9 |
ki-kare uyum iyiliği testi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
10 |
Tek yönlü ANOVA testi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
11 |
İki yönlü ANOVA testi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
12 |
Korelasyon analizi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
13 |
Basit regresyon modeli tahmini ve model çıktılarının yorumlanması
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
14 |
Çoklu regresyon modeli tahmini ve model çıktılarının yorumlanması
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
15 |
Regresyon modelinin temel varsayımları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Laboratuvarda Bilgisayar uygulamalı anlatım ve problem çözümü |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı
|
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
SPSS ile Veri Analizi Yöntemleri, U. Erman EYMEN
Bu e-kitap "www.istatistikmerkezi.com" adresinden
ücretsiz olarak indirilebilir.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
4 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
5 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
4 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
3 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
3 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
5 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
5 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
5 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
1 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
4 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
2 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
2 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
4 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
4 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
2 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 110 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|