Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Regresyon Analizine Giriş

Dersin Kodu : EM 209

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLSEN KIRAL
Arş.Gör. FELA ÖZBEY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Değişkenler arası ilişkilerin araştırılması
Değişkenler arası ilişkilere dayanarak modeller kurulması
Kurulan modellerden hareketle tahmin ve analizler yapılması

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : yok

Dersin Amacı : Lisans, Yüksek Lisans öğretimi içerisinde gerekli teorik alt yapıyı oluşturmak, Kamu ve Özel Sektörde karşılaşabilecekleri verilerin analizlerini yapabilmek, analiz sonuçlarını yorumlayabilecek düzeyde bilgi, beceri ve pratikliliğin kazanılması

Dersin İçeriği : Değişkenler arası ilişkiler ,korelasyon analizi, basit doğrusal regresyon, çoklu regresyon, regresyon modellerinin geçerliliği ve güvenilirliği, eğrisel regresyon, Doğrusal regresyon modeli varsayımları ve bu varsayımlardan sapma halleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslikler (3. Blok) Bilgisayar Lab.(2. Blok)


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Regresyon analizine giriş; Regresyon analizinin tanımı ve amaçları; Regresyon analizinde veri türleri Regresyon ve Korelasyon Analizi ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
2 Basit Doğrusal Regresyon; Regresyon katsayılarının EKKY (En Küçük Kareler Yöntemi) ile tahmini ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
3 Regresyon modelinin ve katsayıların standart hatası, anlamlılık testleri ve güven aralıkları Varyans analizi ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
4 Korelasyon katsayısı, belirlilik katsayısı ve bunların anlamlılık testleri ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
5 Çoklu Regresyon; Çoklu regresyon modelinin varsayımları Hataların normal dağılımı ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
6 Katsayıların geçerlilik ve güvenilirliklerinin araştırılması, esneklik katsayıları ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
7 Çoklu determinasyon katsayısı, regresyon modelinin geçerliliği için Varyans analizi, Doğrusal olmayan basit ve çoklu regresyon modelleri ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
8 Ara Sınav
9 Otokorelasyon, Rassal hata terimi (artıklar- kalıntılar) ile ilgili varsayımlar, hata teriminin normalliği varsayımının incelenmesi ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
10 Otokorelasyon probleminin tespiti ve çözüm yolları Çoklu doğrusal bağlantı problemi ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
11 Sabit Varyans varsayımı (Homoskedasite), değişken varyans (Heterodskedasite) halinin ortaya çıkardığı sorunlar ve çözüm yolları Sabit varyans ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
12 Çoklu Doğrusal Bağlantı problemi ve çözüm yolları Örnek ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
13 Çoklu doğrusal regresyon modellerinde modele dahil edilecek değişkenlerin seçiminde alternatif yöntemler Kukla değişkenli modeller ilgili bölüm ders kitabından okunmalıdır. düz anlatım
14 Regresyon modellerinin çözümünde paket program uygulamaları Bağımlı kukla değişkenli modeller ilgili bölüm ders ve bilgisayar kitaplarından okunmalıdır. düz anlatım ve bilgisayar uygulama
15 ödev teslimatı
16/17 FİNAL


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Rawlings, John O. (1988). Applied Regression Analysis: A Research Tool , Wadsworth & Brooks.
 Uygulamalı Regresyon ve Korelasyon Analizi, İ.Ü. İŞLETME FAKÜLTESİ, Neyran Orhunbilge
 Reha Alprar 2003 .”Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş 1 “
 Samprit Chatterjee, Ali S. Hadi Bertham Price (2000) “Regression Analysis by Example”
 Miller, I. and M. Miller (2004). Mathematical Statistics with Applications , Pearson Education.
  Mendenhall, W. and T. Sincich (1996). A Second Course in statistics: Regression Analysis , Prentice Hall.
 Uygulamalı Regresyon ve Korelasyon Analizi, Neyran Orhunbilge. İ.Ü. İŞLETME FAKÜLTESİ .Avcıol Basım Yayın / Ders Kitapları Dizisi
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 3
2 Ekonometri kavramlarını açıklar 3
3 Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar 4
4 Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar 3
5 İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur 1
6 İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar 0
7 Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir 3
8 Veri toplar, düzenler ve analiz eder 4
9 Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır 4
10 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler 3
12 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar 2
13 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır 3
14 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 1
15 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular 3
16 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular 1
17 Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3
18 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 7 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 7 7
Toplam İş Yükü: 112
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.48
Dersin AKTS Kredisi: 4