|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Matematiksel İstatistik 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 207 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. EBRU ÖZGÜR GÜLER Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLSEN KIRAL Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN GÜLER |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel olasılık kavramlarını tanımlar
Kesikli ve Sürekli rasgele değişkenleri ayırt eder
Tek ve iki boyutlu olasılık fonksiyonları ve dağılım fonksiyonlarını oluşturur
Rasgele değişkenlere ilişkin özellikleri sıralar
Beklenen değer, varyans ve moment kavramlarına ilişkin özellikleri açıklar
Özel tanımlı kesikli dağılımları ayırt eder
Özel tanımlı kesikli dağılımların olasılık fonksiyonları, beklenen değeri, varyansı ve moment çıkaran fonksiyonlarını hesaplar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Olasılık ve İstatistik ile ilgili temel kavramların matematiksel olarak açıklanması, birleştirilmesi ve çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel istatistiksel kavramlar pekiştirilerek, sürekli ve kesikli rasgele değişkenlerin ayırt edilebilmesi, bunlar için olasılık ve olasılık yoğunluk fonksiyonları elde etme ve dağılım fonksiyonlarını oluşturma yer almaktadır. Ayrıca rasgele değişkenlerin özellikleri, beklenen değer, varyans ve momentler kavramları ile özel kesikli dağılımlara ait ayırt edici özellikler verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Motivasyon: Kaynakların ve temel kavramların açıklanması
|
|
Düz anlatım, problem çözme |
|
2 |
Temel Olasılık Kavramlarının incelenmesi ve olasılık fonksiyonu
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
3 |
Koşullu olasılık, toplam olasılık ve Bayes teoreminin kullanılması
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
4 |
Bağımsızlık kavramı, tekrarlanmış bağımsız deneyler
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
5 |
Rasgele Değişkenlerin olasılık ve olasılık yoğunluk fonksiyonları
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
6 |
Rassal değişkenlerin bağımsızlığı, koşullu olasılık fonksiyonları
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
7 |
Tek ve İki boyutlu rassal değişkenlerin fonksiyonları, beklenen değer ve varyanslarının hesaplanması
|
Vize deneme sınavı |
Düz anlatım, problem çözme |
|
8 |
Ara Sınav
|
|
|
|
9 |
Momentler: Sıfıra ve ortalamaya göre momentler ve özellikleri
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
10 |
Moment çıkaran fonksiyonu, özellikleri ve kullanım alanları
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
11 |
Kesikli Dağılımlar: Bernoulli ve Binom dağılımlarının özellikleri |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
12 |
Kesikli Dağılımlar(devam): Genelleştirilmiş Binom ve Geometrik dağılımın özellikleri
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
13 |
Kesikli Dağılımlar (devam): Pascal, Hipergeometrik ve Poisson dağılımlarının özellikleri
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
14 |
Kesikli dağılımlar arası ilişkiler ve dağılımları ayırt edebilmeye yönelik problem çözme
|
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Düz anlatım, problem çözme |
|
15 |
Genel tekrar ve soru çözümü
|
Final deneme sınavı |
Problem çözme |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MATEMATİKSEL İSTATİSTİK, Prof. Dr. Mustafa AYTAÇ, Ezgi Kitabevi, Bursa 2012, Genişletilmiş 4. Baskı.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
4 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
3 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
4 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
4 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
0 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
0 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
4 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
5 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
3 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
3 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
1 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
1 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
2 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
1 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
2 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 120 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|