Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Optimizasyon Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
EM 206 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. S.BİLGİN KILIÇ Dr.Öğr. ÜyesiDr. SEMİN PAKSOY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrencilere analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazandırır İktisadi problemlerde optimum çözümün öneminin kavranılmasını sağlar Kısıtsız ve kısıtlı optimizasyon problemlerinin çözüm yöntemlerinin öğrenilmesini sağlar Farklı optimizasyon algoritmalarının ilgili problemlere uygulama becerisini geliştirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Optimizasyon yöntemlerinin öğrenilmesi ve uygulanması yolu ile öğrencilere analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazandırmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Optimizasyon teorisine giriş, kısıtlanmamış fonksiyonlarda global maksimum yada minimum için gerek ve yeter koşullar, Newton-Raphson yöntemi, kısıtlanmış sürekli fonksiyonların optimizasyonu, eşitlik halindeki kısıtlarda Lagranj yöntemi, doğrusal programlama ve simpleks yöntemi, duyarlılık analizi, eşitsizlik halindeki kısıtlarda Lagranj yönteminin genişletilmesi, doğrusal olmayan kısıtlanmış problemlerde Kuhn-Tucker gerekli koşularının belirlenmesi, doğrusal olmayan programlama algoritmaları, gradyan iniş yöntemi, kuadratik programlama, geometrik programlama ve stokastik programlama |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Optimizasyon teorisine giriş
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
2 |
Kısıtlanmamış fonksiyonlarda global maksimum yada minimum için gerek ve yeter koşullar |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
3 |
Newton-Raphson yöntemi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
4 |
Kısıtlanmış sürekli fonksiyonların optimizasyonu |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
5 |
Eşitlik halindeki kısıtlarda Lagranj yöntemi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
6 |
Doğrusal programlama ve simpleks yöntemi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
7 |
Duyarlılık analizi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
8 |
Ara sınav |
- |
- |
|
9 |
Eşitsizlik halindeki kısıtlarda Lagranj yönteminin genişletilmesi
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
10 |
Doğrusal olmayan kısıtlanmış problemlerde Kuhn-Tucker gerekli koşularının belirlenmesi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
11 |
Doğrusal olmayan programlama algoritmaları |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
12 |
Gradyan iniş yöntemi |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
13 |
Kuadratik programlama
|
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
14 |
Geometrik programlama |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır |
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
15 |
Stokastik programlama |
Öğrenciler, konu başlıklarına göre kaynak kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır
|
Dersliklerde teorik
konular anlatılacak, bilgisayar laboratuvarlarında ise uygulama yapılacaktır
|
|
16/17 |
Final sınavı
|
- |
- |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller |
5 |
|
2 |
Ekonometri kavramlarını açıklar |
4 |
|
3 |
Modeli tutarlı tahmin eder ve sonuçlarını analiz edip yorumlar |
5 |
|
4 |
Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar |
5 |
|
5 |
İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur |
4 |
|
6 |
İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar |
3 |
|
7 |
Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, değerlendirebilme ve yorumlama becerisine sahiptir |
5 |
|
8 |
Veri toplar, düzenler ve analiz eder |
3 |
|
9 |
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır |
4 |
|
10 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler |
2 |
|
12 |
Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanır, elde ettiği bilgileri sentezler ve etkin biçimde sunar |
3 |
|
13 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır |
2 |
|
14 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder |
4 |
|
15 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular |
4 |
|
16 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular |
3 |
|
17 |
Güncel konuları takip eder, iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
3 |
|
18 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|