Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uzmanlık Alan Dersi

Dersin Kodu : FDB1 700

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : İlk 2 Yıl

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN KAYIKLIK
Doç.Dr. KADİR ALBAYRAK
Doç.Dr. ASIM YAPICI
Doç.Dr. MÜNİR YILDIRIM
Doç.Dr. SÜLEYMAN DÖNMEZ
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAKAN COŞAR
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HASAN AKKANAT

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimsel araştırma ile ilgili terminolojiye hakim olur.
Bilimsel araştırma sürecini aşamaları ile tanır.
Bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntem, teknik ve modelleri bilir.
Tez konusu ile ilgili gerekli doküman ve araç gereci organize eder.
Alanı ile ilgili konular hakkında kritik yapabilme becerisi geliştirir.
Alanı ile ilgili bilime katkı sağlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Alanı ile ilgili bilimsel çalışma yapabilecek teorik ve pratik yeterliliğe sahip olabilmek

Dersin İçeriği : Alanla İlgili kuramsal ve pratik bilgiler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlahiyat Fakültesi Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim ve Bilimsel Araştırma Nedir? Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
2 Bilimsel araştırmanın önemi Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
3 Bilimsel Araştırmanın Türleri Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
4 Problem ve Amaç Belirlenmesi Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
5 Yöntem Seçimi, Model Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
6 Yöntem Seçimi, Model Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
7 Evren ve Örneklem kavramları Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
8 Verilerin toplanması Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
9 Verilerin toplanması Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
10 Verilerin İşlenmesi ve yorumlanması Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
11 Verilerin İşlenmesi ve yorumlanması Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
12 Araştırma Raporunun hazırlanması Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
13 Araştırma Raporunun hazırlanması Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
14 Referans verme teknikleri Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
15 Araştrma merkezleri, kütüphane ve arşivlerden yararlanma Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap
16/17 Araştrma merkezleri, kütüphane ve arşivlerden yararlanma Yöntem kaynaklarını okuma Düz anlatım, Tartışma, Soru-cevap


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi
 Balcı Ali, Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler, Ankara.
 Baykul Yaşar, İstatistik Metodlar ve Uygulamalar, Anı Yayınları.
 Onat H, Kutlu S, Paçacı M, Düzgün Ş. A., İslam Bilimlerinde Yöntem, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları.
 Kaptan Saim, Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri, bilim Yayınları.
 Türkdoğan Orhan, Bilimsel değerlendirme ve araştırma Metodolojisi, MEB Yayınları.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklayabilme. 3
2 Günümüz dünyasında barış ortamının sağlanmasında ve bir arada yaşama kültürünün geliştirilmesinde dinlerin olumlu yönde katkı sağlayabileceğini açıklayabilme. 1
3 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri hakkında yeterli düzeyde donanıma sahip olabilme. 5
4 Dinin, toplumsal ve bilimsel gelişmeler üzerindeki etkilerini ve sonuçlarını temel kaynaklardan izleyebilme. 1
5 Alanı ile ilgili temel sorunları tanıma ve bunlarla ilgili çözüm yolları üretebilme. 5
6 Kamu veya özel sektör kurum ve kuruluşlarında, araştırmacı, eğitimci ve din görevlisi olarak görev alacak öğrencilere beklenen hizmeti sunabilecek niteliklere sahip olabilme. 1
7 Bilimsel araştırmalarla doğru dini bilgiye ulaşma, elde edilen bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve kullanma yeteneğine sahip olma. 5
8 Alanı ile ilgili temel kaynakları tanıma ve bunlara ulaşabilme niteliğine sahip olabilme. 5
9 Din ve toplum ilişkileri ile ilgili temel konular üzerinde bağımsız bilimsel araştırmalar yapabilme ve sonuçlara ulaşabilme. 1
10 Ulaştığı sonuçları, objektif ve bilimsel kriterlere göre savunabilme. 4
11 Bilimsel ölçütlere uygun araştırma raporu hazırlayabilme. 5
12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan, insanın ve hayatın anlamını ve değerini açıklamada birlikte düşünülmesi gerektiğini fark edebilme. 1
13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterilmesi gerekliliğini fark edebilme. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü: 160
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.4
Dersin AKTS Kredisi: 6