|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Turunçgiller 2 |
|
Dersin Kodu |
: |
BBP402 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. BİLGE YILMAZ Prof.Dr. TURGUT YEŞİLOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1) Turunçgillerin morfoloji, fizyoloji ve biyolojisini bilir. 2) Turunçgillerin yetiştiği iklim kuşaklarını ve ekolojik isteklerini bilir. 3) Türkiye ve dünyadaki yeni turunçgil çeşitlerinin ekolojik isteklerini bilir. 4) Turunçgillerde ekolojik koşulların çeşitlerin verim ve kalitesine etkilerini bilir. 5) Turunçgillerde açıkta ve tüpte fidancılık tekniklerini bilir 6) Dünyada ve Türkiye’de kullanılan anaçlar ve özelliklerini bilir. 7) Turunçgillerde bahçe tesisini ve bu konuda dünyadaki son gelişmeleri bilir. 8) Modern yetiştirme tekniklerini (Budama, gübreleme,soğuktan koruma vs) bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Turunçgillerin morfoloji, biyoloji ve fizyolojisi, Türkiye ve dünyadaki yeni turunçgil çeşitleri ve ekolojik istekleri; modern yetiştiricilik teknikleri (sulama, gübreleme, budama, soğuklardan korunma yöntemleri vs.); tüpte ve açıkta fidancılık; çoğaltım yöntemleri; temel turunçgil anaçlarının tanıtımı; dünyada ve ülkemizde kullanılan anaç komposizyonu ve bahçe tesisini öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Turunçgillerin morfoloji, biyoloji ve fizyolojisi, Türkiye ve dünyadaki yeni turunçgil çeşitleri ve ekolojik istekleri; modern yetiştiricilik teknikleri; tüpte ve açıkta fidancılık; çoğaltım yöntemleri; temel turunçgil anaçlarının tanıtımı; dünyada ve ülkemizde kullanılan anaç komposizyonu ve bahçe tesisinin bilinmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü derslik ve turunçgil bahçeleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Turunçgillerin morfolojisi ve biyolojisi |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
2 |
Turunçgillerin fizyolojisi |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
3 |
Dünyada turunçgil yetiştiriciliğinin yapıldığı iklim kuşakları, iklimsel özellikleri ve bu kuşaklarda yetiştiriciliği yapılabilen turunçgil türleri |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
4 |
Turunçgillerin ekolojik istekleri
|
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
5 |
Meyve verim ve kalitesini etkileyen faktörler |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
6 |
Turunçgillerde çoğaltım yöntemleri |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
7 |
Fidancılık teknikleri
-Tüplü fidan yetiştiriciliği
-Açıkta fidan yetiştiriciliği
|
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
8 |
Bahçe yerinin seçimi ve bahçe tesisi
|
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
9 |
ARA SINAVI |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Yazılı sınav |
|
10 |
Turunçgillerde budama
- Turunçgillerde budama şekilleri
- Turunçgillerde budama zamanı
- Türlerin özel budama istekleri
- Mekanik budama yöntemi |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
11 |
- Gübreleme programı için yaprak örneği alma zamanı, yöntemi ve gübreleme programı oluşturma
-Turunçgillerde bitki besin elementlerinin fonksiyonları ve noksanlık simptomları |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
12 |
Turunçgillerde sulama
|
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
13 |
Turunçgillerde toprak işleme
- Turunçgillerde kullanılan toprak işleme yöntemleri
- Dünyada ve Türkiye´de en yaygın kullanılan ve önerilen yöntemle |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
14 |
Turunçgillerde fizyolojik bozulmalar |
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
15 |
Turunçgillerde don zararı ve soğuktan korunma yöntemleri
|
Turunçgiller ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, gösterim ve tartışma |
|
16/17 |
YIL SONU SINAVI |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• The Citrus Industry Vol: 1,2,3,4,5, Walter Reuther, H.J. Webber, L.D. Batchelor, University of California, California, 1969
• Citrus. F.S. Davies ve L.G. Albrigo, Crop Protection Science in Horticulture, No: 2, CAB International, Redwood Books, Trowbridge, Wiltshire, UK. 1994.
• Citrus nurseries and planting techniques, B. Aubert, G. Vullin, Cirad, France, 1998.
• Citrus. The Genus Citrus. G. Dugo, A.D. Giacomo. London, UK, 2003.
• Citrus, S. Mukhopadhyay, Science Publishers, Inc., USA, 2004.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Temel Mühendislik Alanı ve Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olma |
4 |
|
2 |
Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olma |
5 |
|
3 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
4 |
|
4 |
Bahçe Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
5 |
|
5 |
Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlayabilme, isimlendirme ve yetiştirebilme |
5 |
|
6 |
Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretebilme |
5 |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde biyoteknolojiyi kullanabilme ve uygulayabilme |
1 |
|
8 |
Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygulayabilme |
3 |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirme ve analiz edebilme |
5 |
|
10 |
Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme |
3 |
|
11 |
Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olma |
3 |
|
12 |
Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olma ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanabilme |
4 |
|
13 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirebilme |
3 |
|
14 |
Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilme ve işletebilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
Toplam İş Yükü: | 77 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|