|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarımsal Yapılarda İç Ortam Denetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP454 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NAFİ BAYTORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarımsal yapıları tanımlar Tarımsal yapılarda iklimsel çevre denetimini tanımlar Psikrometrik terimlerin tanımı ve kullanımını öğretir Yapı elemanlarında ortaya çıkan ısı iletimlerini tanımlar Tarımsal yapılarda havalandırma, soğutma ve ısıtmayı tanımlar Tarımsal yapılarda ısı yalıtımı ve korunmasını öğretir İklimlendirmede kontrolü tanımlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yapılarda iklimlendirmenin temel kavramları, Isı iletiminin temel ilkeleri, Tarımsal yapılarda yalıtım, Tarımsal yapılarda (Bitkisel ve Hayvansal) havalandırma, soğutma ve ısıtmanın temel ilkeleri ve tarımsal yapılarda kullanılan iklimlendirme önlemlerinden havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemlerinin planlanması ve projelendirmesini yapabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarımsal yapıların amaçları doğrultusunda sınıflandırılması, Tarımsal yapılarda iklimsel çevre yönetimi, iklimlendirmenin temel kavramları, psikrometrik terimlerin tanımı ve kullanımı, yapı elemanlarında ortaya çıkan ısı iletim şekilleri, ısı dengesi iç ortam değerlerine ilişkin projeleme değerleri, Tarımsal yapılarda yalıtım, havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemleri ve projelendirilmelerini kapsamaktadır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarımsal yapıların gruplandırılması |
Kaynak okuma, Web’ten Seralar ve Hayvan barınakları konusunda bilgi toplama |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Tarımsal yapılarda iklimsel ve çevre yönetimi |
Kaynak okuma, Web’ten yapılarda havalandırma ve soğutma konusunda bilgi toplama, |
Düz anlatım, tartışma, Slayt gösterimi |
|
3 |
İklimlendirmede temel kavramlar, psikrometrik terimlerin tanımı ve kullanımı, Psikrometrik diyagramın (h-x diyagramı) tarımsal yapılarda kullanımına ilişkin örnekler
|
Kaynak okuma, Web’ten Psikrometrik diyagram konusunda kaynak tarama
|
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Psikrometrik işlemler, Nemli havanın ısıtılması, soğutulması, havanın nemlendirilmesi ve soğutulması, evaporatif soğutma |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, Örnek çözümleri |
|
5 |
Yapı elemanlarında oluşan ısı iletimi, ısı iletim şekilleri, kondüksiyon, konveksiyon, radyasyon |
Kaynak okuma, Web’ten farklı malzemeler konusunda bilgi toplama |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, |
|
6 |
Toplam ısı iletim katsayısı, Yapı elemanlarında oluşan su buharı iletimi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
7 |
İklimsel çevre denetimi, ısı dengesi, ısı kazanç ve kayıpları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
8 |
İç ortam havasına ilişkin proje değerleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Tarımsal Yapılarda Yalıtım |
Kaynak okuma, |
Düz anlatım, |
|
10 |
Tarımsal Yapılarda Havalandırma sistemleri |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
11 |
Hayvan barınaklarına gezi düzenlenmesi |
|
Tartışma, gösterim, Teknik gezi |
|
12 |
Tarımsal yapılarda Soğutma, Evaporatif Soğutma, Havanın Nemlendirilmesi |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
13 |
Tarımsal yapılarda soğutmaya ilişkin projeleme problemlerinin çözümü |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
14 |
Tarımsal yapılarda ısıtma, sistem planlama ve projeleme esasları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
15 |
Tarımsal yapılarda ısıtma, sistem planlama ve projelemeye ilişkin problemlerin çözümü |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
16/17 |
Isıtma ve Havalandırma Sistemlerinde Denetim |
Kaynak okuma, |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Baytorun,A.N.2000 Seralar. Ç.Ü Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:110. Ders KitaplarıYayın No: A-29. Çeviri. Yazan Prof.Dr.Ing. Christian von Zabeltiz.
Anonim.1989. Handbuch der Klimatechnik. Band I Grundlagen. Verlag C.F.Müller. Gmbh Karlsruhe.
Olgun,M.2011. Tarımsal Yapılar. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Yayın No: 1577. Ders Kitabı: 529
Yıldız,Y.,Karaca,C.,Dağtekin,M.2010.Hayvan Barınaklarında Çevre Denetimi.Hasad yayıncılık.
Zorkun,M.E.,Ardıç.A.R.1980. Soğutma tekniği ve klima. Devlet kitapları. Milli Eğitim Basımevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
0 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
0 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
0 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
5 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
5 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
0 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
0 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
0 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
0 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
0 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
3 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
2 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 102 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|