|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sera Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP406 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NAFİ BAYTORUN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Türkiye’de örtüaltı gelişimini tanımlar Bitkisel üretimde gün geçtikçe önemi artan seracılığı tanımlar Sera dizaynında büyük önem arz eden temel kavramları öğretir Bitki gelişimine etki eden temel iklim kavramlarını öğretir Örtü altında yapılacak bitkisel üretimde gerekli iklim etmenlerinin düzenlenmesini tanımlar. Seralarda sıcak dönemlerde ortamın iklimlendirilmesini öğretir. Seralarda havalandırma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar. Seralarda Soğutma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar. Psikrometrik diyagramın kullanılmasını öğretir. Isı iletiminin temel ilkelerini tanımlar Seralarda Isıtma sistemlerinin projelenmesi ve dizaynını tanımlar. Seralarda Kullanılan farklı ısıtma sistemleri avantaj ve dezavantajlarını tanımlar Sera ısıtma sistemlerinde kullanılan borular, pompalar ve vanaları tanımlar İklimlendirmede kullanılan kontrol sistemlerini tanımlar Seralarda kullanılan farklı sulama sistemlerini tanımlar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Seraların dizaynı ve projelenmesinde gerekli olan temel kavramların öğretilmesi, Seralarda kullanılan iklimlendirme önlemlerinden havalandırma, soğutma ve ısıtma sistemlerinin planlanması ve projelenmesi yapabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kapsamında Türkiye’de seracılık alanları ve bölgesel dağılımı, Sera kurulacak alanların seçimi, yapı ve örtü malzemelerinin özelikleri ve seçme kriterleri, bitki gelişimini etkileyen iklim faktörlerinin tanımlanması, seraların sıcak dönemlerde havalandırılması, soğutulması, gölgelendirilmesi, havalandırma ve soğutma sistemlerinin planlama kriterleri ve projelendirilmesi, seraların ısıtılması ve ısıtma sistemlerinin projelenmesi, ısıtma, havalandırma ve soğutma sistemlerinin kontrolü ve sera sulama sistemlerini kapsamaktadır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türkiye’de Sera alanları, Seraların Görevleri ve Gelişimi |
Kaynak okuma, Web’ten Türkiye seracılığı konusunda bilgi toplanması |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Sera tiplari ve inşaat çeşitleri, Cam Seralar, Plastik Seralar, Özel Seralar |
Kaynak okuma, Web’ten farklı sera tipleri ile ilgili bilgi toplama, |
Düz anlatım, tartışma, Slayt gösterimi |
|
3 |
Sera Planlaması, Tanımlama ve Amaçlar, Sera Yapımında Hukuksal Koşullar, Konum, Kuruluş Yeri, Toprak Özellikleri, Arazinin Boyutları ve Şekli, Tekliflerin Hazırlanması |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Taşıyıcı Yapı ve Örtü Malzemesi, Çelik ve Alüminyum, Cam, Plastik, Plastik, Sert Ve Yarı Sert Plastikler, Isı Örtüleri İçin Malzemeler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek malzeme gösterimi |
|
5 |
Sera Yapı Malzemeleri, Mertekler ve Camlar, Örtü Malzemesinin Montajı Ve Sızdırmazlığının Sağlanması, Plastik İçin Germe Ve Montaj Elemanları |
Kaynak okuma, Web’ten farklı örtü malzemeleri konusunda bilgi toplama |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek malzeme gösterimi |
|
6 |
Sert Plastiğin Montajı, Aşıklar, Kafes Kiriş ve Kolon Sistemler (Çerçeveler), Temel ve Beton Hazırlama, Yan Duvar, Su Oluğu, Rüzgar Gergileri ve Ön Cephe |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
7 |
Havalandırma Yapıları, Cam Seralar, Plastik Seralarda Havalandırma Sistemleri, Hareketli Isı Perdeleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
8 |
İklim Tarafından Etkilenen Bitki Gelişim Faktörleri. Radyasyon Etkisi ve Serada Radyasyon, ışık ve Radyasyon Değerleri, Sıcaklık, Hava Nemi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Psikrometrik diyagramın (h-x diyagramı) serada kullanımına ilişkin örnekler |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Örnek çözümleri |
|
10 |
Seraların yazın iklimlendirilmesi. Havalandırma, Doğal Havalandırma Ve Hava Değişimi, Zorunlu Havalandırma |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
11 |
Üretici Seralarına gezi yapılması |
|
Tartışma, Gösterim, Teknik gezi |
|
12 |
Soğutma, Evaporatif Soğutma, Havanın Nemlendirilmesi |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
13 |
Soğutma, Suyun Sera İçinde Doğrudan Püskürtülmesi, Bitkilerin Doğrudan Nemlendirilmesi, Gölgeleme |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
14 |
Seraların kışın iklimlendirilmesi. Isı İletiminin Temel İlkeleri, Kondüksiyon, Konveksiyon, Radyasyon, Hava Değişimi, Yoğunlaşma ve Buharlaşma İle Isı Kayıpları |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
15 |
Seralarda Isı Gereksinimi ve Isı Tüketimi, Seralarda Isıtma Sistemleri, Yapı tipleri, Sirkülasyon Pompaları, Karıştırıcı Vanalar ve Borular. |
Kaynak okuma, Sayısal örneklerin çözümü |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, örnek çözümleri |
|
16/17 |
Isıtma Ve Havalandırma Sistemlerinde Denetim, Seralarda kullanılan sulama sistemleri |
Kaynak okuma, Web’den Sera sulama sistemleri konusunda bilgi toplama |
Düz anlatım, Slayt gösterimi, tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Baytorun,A.N.2000 Seralar. Ç.Ü Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:110. Ders KitaplarıYayın No: A-29. Çeviri. Yazan Prof.Dr.Ing. Christian von Zabeltiz.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
90 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
10 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
0 |
|
2 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
0 |
|
3 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
0 |
|
4 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
5 |
|
5 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
5 |
|
6 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
0 |
|
7 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
8 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
0 |
|
9 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
0 |
|
10 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
5 |
|
11 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
2 |
|
12 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
0 |
|
13 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
0 |
|
14 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
3 |
|
15 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
2 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|