|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Advanced Material Selection Techniques |
|
Dersin Kodu |
: |
MK-550 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NECDET GEREN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mühendislik malzemeleri ve genel özelliklerini bilir. Konvansiyonel malzeme seçim tekniklerini bilir. Ashby tarafından önerilen ileri malzeme seçim yöntemi ile konvansiyonel seçim yöntemleri arasındaki farkı kavramıştır. Mühendislik uygulamalarında malzeme seçimi için kullanılması gereken malzeme seçim diyagramlarını kullanmayı bilir. Malzeme kesit şeklini dikkate almayan malzeme seçme tekniğini uygulayarak malzeme seçebilir. Malzeme kesit şeklini dikkate alarak malzeme seçebilir. Malzeme üretim tekniğini dikkate alan malzeme seçme tekniğini uygular. Ürün fonksiyonlarını, malzeme kesit şeklini, üretim biçimini veya bunların kombinasyonlarını dikkate alarak optimum mühendislik malzemelerini seçebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin temel amacı yükleme, çalışma şartları gibi temel ürün fonksiyonlarını belirleyen unsurlar ile üretim yöntemi, kesit şekli gibi malzeme seçimini etkileyen faktörleri dikkate alarak optimum malzeme seçimini sağlayan yöntemleri vermektir. Yaklaşım malzeme biliminden çok mühendislik tasarımı için malzeme seçimini ele almaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş
Tasarım süreci
Mühendislik malzemeleri ve özellikleri
Malzeme özellik diyagramları
Malzeme seçimi-Temeller
Vaka çalışmaları:Malzeme seçimi
Çoklu sınırlayıcılar ve çatışan hedefler
Vaka çalışmaları:Çoklu sınırlayıcılar ve çatışan hedefler
Malzeme seçimi ve şekil
Vaka çalışmaları: malzeme seçimi ve şekil
Hibrid malzemeler ile tasarım
Vaka çalışması:Hibrid malzemeler
Üretim teknikleri ve üretim yöntemi seçimi
Vaka analizi: Üretim yöntemi seçimi
Malzemeler ve çevre |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
GİRİŞ: Dersin amacı, Tasarımda malzemeler, mühendislik malzemelerin gelişimi. TASARIM SÜREÇLERİ; Tasarım çeşitleri, teknik sistemler, tasarım basamakları, Tasarım araçları ve malzeme verisi, fonksiyon, Malzeme, Şekil ve üretim süreci, vaka çalışması |
Kaynak kitap-bölüm 1-2, çalışılmalı |
1. Hafta Ders sunusu, tartışma |
|
2 |
MÜHENDİSLİK MALZEMELERİ VE ÖZELLİKLERİ: Mühendislk malzemelerinin sınıflandırılması, malzeme özelliklerinin tanımlanması |
Kaynak kitap-bölüm 3, çalışılmalı, konvansiyonel malzeme seçim teknikleri ev ödevi hazırlanmalı |
2. Hafta Ders sunusu, tartışma |
|
3 |
MALZEME SEÇİM DİYAGRAMLARI; Malzeme özelliklerinin diyagramlarda gösterimi, Malzeme özellik diyagamları. |
Kaynak kitap-bölüm 4, çalışılmalı |
3. Hafta Ders sunusu, tartışma |
|
4 |
ŞEKLİ DİKKATE ALMADAN MALZEME SEÇİMİ; Performans indeksleri, Malzeme seçimi için süreç, Çoklu sınır koşulları, Çoklu tasarım hedefleri |
Kaynak kitap-bölüm 5, çalışılmalı. |
4. Hafta Ders sunusu, tartışma |
|
5 |
VAKA ÇALIŞMALARI; Şekli dikkate almayan malzeme seçimi çalışmaları |
Kaynak kitap-bölüm 6, çalışılmalı. Problem çözümleri ev ödevi |
5. Hafta Ders sunusu, tartışma |
|
6 |
ÇOKLU SINIR KOŞULLARI VE ÇATIŞAN AMAÇLAR; Giriş, çoklu sınır koşulları altında seçim, çatışan hedefler. |
Kaynak kitap-bölüm 7, çalışılmalı. |
6. Hafta Ders sunusu. |
|
7 |
VAKA ÇALIŞMALARI: ÇOKLU SINIR KOŞULLARI |
Kaynak kitap-bölüm 8, çalışılmalı. Problem çözümleri ev ödevi |
7. Hafta Ders sunusu, kaynak kitaplar, örnek problem çözümleri. Ev ödevi |
|
8 |
ŞEKLİ DİKKATE ALARAK MALZEME SEÇİMİ; Şekil faktörleri, Şekli dikkate alan performans indeksleri, mikroskopik şekil faktörü, malzeme diyagramlarında şekil verilmiş malzemel performansları |
Kaynak kitap-bölüm 9, çalışılmalı.
, |
8. Hafta Ders sunusu, kaynak kitaplar, örnek problem çözümleri. Ev ödevi |
|
9 |
VAKA ÇALIŞMALARI:ŞEKLİ DİKKATE ALARAK: ve Vize sınavı |
Kaynak kitap-bölüm 10, çalışılmalı. Problem çözümleri ev ödevi |
9. Hafta Ders sunusu, + vize sınavı |
|
10 |
HİBRİT MALZEME TASARIMI;Giriş, Malzeme özelliği verilerinde açık alanlar, "A+B+Konfigurasyon + ölçek"metodu, kompozitler ve sandaviç yapılar, |
Kaynak kitap-bölüm 11, çalışılmalı. |
10. Hafta Ders sunusu, kaynak kitaplar, örnek problem çözümleri. Ev ödevi |
|
11 |
VAKA ÇALIŞMALARI: HİBRİT MALZEMELER |
Kaynak kitap-bölüm 12, çalışılmalı. Problem çözümleri ev ödevi |
11. Hafta ders sunusu, kaynak kitaplar. |
|
12 |
ÜRETİM YÖNTEMLERİ VE SEÇİMİ; Üretim yöntemki katalogları ve tasarıma etkisi, Üretim biçimi unsurları, sistematik üretim yöntemi seçimi, üretim yöntemi seçme diyagramları, üretim maliyeti, eşleme. bilgisayar destekli üretim yöntemi seçimi |
Kaynak kitap-bölüm 13, çalışılmalı. |
12. Hafta ders sunusu, kaynak kitaplar, örnek çözümler |
|
13 |
VAKA ÇALIŞMALARI: ÜRETİM YÖNTEMİ SEÇİMİ |
Kaynak kitap-bölüm 14, çalışılmalı. Problem çözümleri ev ödevi |
13. Hafta Ders sunusu, kaynak kitaplar. |
|
14 |
MALZEME VE ÇEVRE;Giriş, malzme ömür döngüsü, Malzeme ve enerji harcayan sistemler, Malzemelrin ekoljik unsurları, ekolojik selection, vaka çalışmaları |
Kaynak kitap-bölüm 15, çalışılmalı. Problem çözümleri ev ödevi |
14. Hafta Ders sunusu, kaynak kitaplar. |
|
15 |
FİNAL SINAVI |
kaynak kitap ve ders ile ilgili tüm ders notları |
Sözel teorik ve tasarım ve/veya analiz problemleri |
|
16/17 |
BÜTÜNLEME SINAVI |
Tüm bölümler ve yapılan ödevler sınav için çalışılmalı, |
Sözel teorik ve tasarım ve/veya analiz problemleri |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Materials Selection in Mechanical Design M.F. Ashby.2nd-3rd and Fourth Editions.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
The metals databook, Alok Nayar, McGraw Hill
Properties of Materials for Mechanical Design, A. Esin, Middle East Tech. univ. Gaziantep
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma |
5 |
|
2 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma |
5 |
|
3 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
2 |
|
4 |
Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
5 |
|
5 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
5 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
5 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
4 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
1 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
4 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|