|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Jeotermal Alanların Elektrik Yönt. Belirlenmesi |
|
Dersin Kodu |
: |
J 439 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HATİCE KARAKILÇIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Jeotermal saha, jeotermal sistem, Jeotermal anomali ve Jeotermal rezervuar tanımlamalarını öğrenir. Jeotermal ortamları tanımlar. Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özelliklerini öğrenir. Jeotermal sahaların elektrik yöntemlerle tespitini öğrenir. Jeotermal sahaların elektromanyetik yöntemlerle tespitini öğrenir Jeotermal alanlarda su içeriğinin önemini kavrar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Jeotermal alanların elektrik ve elektromanyetik yöntemler kullanılarak tespit edilmesini öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Jeotermal enerji nedir? , Jeotermal enerjinin önemi ve kökeni, Jeotermal rezervuar, Jeotermal enerjinin oluştuğu alanlar. Jeotermal alanlarda sıcaklıkla değişen fiziksel parametreler. Jeotermal sistem türleri. Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özellikleri, Hidrotermal alterasyonlar, Sıcak ve mineralli sular, Jeotermal enerji üretimi, Jeotermal araştırmalardaki jeofizik yöntemler, Rezistivite yöntemi, Dogal Potansiyel yöntemi (PS), Geçici elektomanyetik yöntem (TEM), CSAMT yöntemi, Yapay kaynaklı manyetotellürik yöntem, Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntem. Jeotermal Sondaj, Jeotermal kanunu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Jeotermal enerjinin kökeni ve oluşumu.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları.
|
|
2 |
Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özellikleri. Türkiye de ki suların jeokimyasal karakteristikleri.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
3 |
Jeotermal ile ilgili kavramlar (Jeotermal anomali, jeotermal saha, jeotermal gradyan, jeotermal sistem, vb), Jeotermal rezervuar modelleri.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
4 |
Hidrotermal alterasyonlar.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
5 |
Jeotermal alanlarda uygulanan elektrik ve elektromanyetik yöntemlere giriş.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
6 |
Rezistivite yöntemi.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
7 |
Dogal Potansiyel yöntemi.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
8 |
Ara sınav
|
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Geçici elektomanyetik yöntem. |
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
10 |
CSAMT yöntemi
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
11 |
Yapay kaynaklı manyetotellürik yöntem.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
12 |
Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntem.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
13 |
İyi bir Jeotermal saha modeli nasıl olmalıdır? Jeotermal sistem ve çevre. |
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
14 |
Jeotermal sondaj. Jeotermal kanunu |
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
15 |
Jeotermal sondaj. Jeotermal kanunu |
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karakılçık, H., 2011. ‘Jeotermal alanların elektrik ve elektromanyetik yöntemlerle belirlenmesi’. Ders Notu. 134 sayfa.
Canik, B., Çelik, M., Arıgün, Z., 2000. Jeotermal Enerji. A.Ü.F.F. Döner Sermaye işletmesi Yayınları, No: 59. Ankara.
ÖZDEMİR, A., 2012. TÜRKİYE´DE JEOTERMAL ENERJİ (Potansiyel, Arama Yöntemleri ve Mevcut Jeotermal Alanların Özellikleri). 354 sayfa.
Weber, M.; Manzella, A. 2005. Jeotermal Araştırmalarda Jeofizik Metotlar. ID: 7946.0, GFZ / GFZ Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
4 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
3 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
2 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
4 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
5 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
4 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
5 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
4 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
3 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
3 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
2 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 74 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|