Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kuyu Logları

Dersin Kodu : J 438

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. HATİCE KARAKILÇIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Petrol kuyularından alınan log kayıtlarını değerlendirmeyi öğrenir.
Yeraltı sorunlarını tanımlar.
Formasyonların özelliklerini açıklayabilir.
Kuyu logları ile farklı parametrelerin ( yoğunluk, eğim, gözeneklilik gibi) bulabilmeyi öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Kuyu jeofiziğinin genel prensiplerini ve uygulamalarını öğretmek, log yorumunun ana prensipleri ve uygulamaları hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği : Ders iki bölümden oluşmaktadır: Bölüm A’da farklı kuyu ölçülerinin, fiziksel prensipleri ile petro fiziksel kullanımları ve bu log kayıtlarının jeolojik yorumlamaları üzerinde durulmaktadır. Bölüm B’de kuyu loglarında veri toplamanın yanı sıra bu verilerin işlenmesi ve yorumlanmasını içeren uygulamadan oluşmaktadır. Temel log yorumlama teknikleri eğitimleri örnekler ile desteklenir ve standart log yorumlama yazılımları kullanılır. Bölüm A’nın içinde olanlar: Temel olarak veri toplama, verilerin işlemesi ve kalite kontrol teknikleri. Kablolu ve LWD teknikleri. Geleneksel ölçümler ilkeleri (gama, nötron yoğunluk, sonik, rezistivite) Özel ölçümler İlkeleri (Görüntü kayıtları, NMR). Log yorumlama teknikleri: Örneğin kaya tanımlama, dizi analizleri, sıvı ve hidrokarbon tespiti, çapraz-olay örgüsü ve kaplama teknikleri. Temel çekirdek-Log uyumunda: petrofizik ve jeokimya ile bağlantı oluşturulması. Petrofiziksel uygulamalarındaki temel bilgiler: örn gözeneklilik, doymuşluk, geçirgenlik. Bölüm B’nın içinde olanlar: İnce borular içinde log uygulamaları. Yerinde eğitim: birim mobilizasyon, alet kalibrasyon ve veri toplama Veri düzenleme ve kalite kontrol: Kuyu düzeltmeler, derinlik eşleştirme, ekleme. Sondaj kuyularında çekirdekten veya çelikten gelen bilgi kayıtlarını loglar ile birleştirmek. Kayıtlı verilerin yorumlanması ve rapor hazırlanması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kuyu jeofiziğinin genel prensipleri ve uygulamaları Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
2 Kuyu loglarında bazı temel kavramlar Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
3 Kayaç ve akışkanların özellikleri Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
4 Rezervuar kavramı ve jeolojik özellikleri Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
5 Çevre kuyularının araştırılması Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
6 Kuyu değerlendirme, Log çeşitleri ve temel prensipleri Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
7 Doğal potansiyel logu - Gamma ışını logları Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Yazılı Sınav
9 Rezistivite ölçen loglar; lateral loglar, mikrorezistivite logları, indüksiyon logları Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
10 Sonik logu-Yoğunluk logu-Nötron logu Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
11 Gözeneklilik ve litolojinin saptanması Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
12 Su ve hidrokarbon doygunlukları Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
13 Log yorumunun ana prensipleri, değerlendirme ilkeleri ve uygulamalar Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
14 Kuyu Logları yorumu ile ilgili uygulamalar Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
15 Kuyu Logları yorumu ile ilgili uygulamalar Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır Ders notu, powerpoint sunuları
16/17 Final Sınavı Sınava Hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Pekiner, Y., 2002. Kuyu Logları Tekniğiyle Yeraltının Keşfi. ISBN 9753475144, Seçkin Yayıncılık.
 Özkanlı, M., 1990. Log Yorumu Prensipler ve Uygulamalar, TPAO Yayınları.
 Serra, O., 2008. Kuyu Logu El itabı. ISBN 978-2 7108-0912-8
 Temel Log Yorumu, 1984. Schlumberger.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 7 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 4
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 4
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 4
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 4
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 4
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 5
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 5
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 4
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 4
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 5
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 5
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 5
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 3
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 4
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 4
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 3
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 2 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3