Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sayısal Arazi Sınıflamaları

Dersin Kodu : J 433

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. TOLGA ÇAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sayısal kontur haritaları ve uydu görüntülerinden sayısal yükseklik modelleri oluşturarak jeolojide sayısal veri işleme ve modelleme yeteneğine sahip olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama teknolojileri kullanılarak mekansal verilerin jeolojide değerlendirilmesini öğretmek.

Dersin İçeriği : Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Uzaktan Algılama teknolojileri kullanılarak Sayısal kontur haritaları ve uydu görüntülerinden sayısal yükseklik modelleri oluşturarak jeolojide sayısal veri işleme ve modelleme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Coğrafi Bilği Sistemleri ve Uzaktan Algılamanın temel kavramları. Literatür çalışması Sunum
2 Harita ve uydu görüntülerinde kullanılan projeksiyon sistemleri. Literatür çalışması Sunum
3 Sayısal arazi modellemelerinde kullanılan veri yapısı, Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum
4 Sayısal kontur haritaları ve uydu görüntülerinden sayısal yükseklik modellerinin(SYM) oluşturulması. Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
5 SYM birincil türev haritalarının (yamaç eğimi, yamaç yönelimi) üretilmesi sınıflaması ve grafik oluşturma. Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
6 SYM ikinci türev haritalarının (yamaç eğrilikleri, topoğrafik nemlilik ve nehir aşındırma gücü indeks) üretilmesi sınıflaması ve grafik oluşturma., Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
7 Sayısal yükseklik modelinden topografik enine kesit hazırlama, Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
8 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı Sınav
9 Hidrolojik modelleme, havza ve drenaj ağı oluşturma Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
10 Uzaktan algılama teknolojisi ve uydu görüntüleri genel özellikleri Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
11 Uydu görüntüleri üzerinde, kontrolsüz sınıflama Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
12 Uydu görüntüleri üzerinde, kontrollü sınıflama Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
13 Uydu görüntüleri üzerinde band oranlamaları ve bazi indeks haritaların oluşturulması Study on previous lectures and homework Sunum + yazılım uygulama
14 Üç boyutlu arazi modellemesi ve veri tabanı yapılandırması. Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
15 Sayısal arazi modellerine ilişkin sorgulama, analiz ve çıktı işlemleri. Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Sunum + yazılım uygulama
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Coğrafi Bilgi Sistemleri / Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Tahsin Yomralıoğlu
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 4
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 5
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 3
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 4
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 4
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 4
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 5
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 4
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 5
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 4
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 4
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 5
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 4
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 3
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 5
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 3
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3