Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kaya Mühendisliği

Dersin Kodu : J 428

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL ALTAY ACAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kaya yüzey modellemesini kavrar.
Aliymant oluşturulmasının kavrar.
Tasarımda profil ve kesitlerin oluşturulmasını kavrar.
Kaya kazı ve dolgu tasarımlarını kavrar.
Plan ve plan profil paftaları hazırlama mantığını kavrar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı öğrencilere kaya mühendisliği projelerinde modelleme amaçlı yazılımları ve proje alternatiflerini hızlı bir yöntemle oluşturmasını öğretmektir.

Dersin İçeriği : Kaya yüzeyi (topografyası) oluşturmak ve analiz etmek, yolların, koridorların ve şevlerin modellenmesi, saha ölçüm verileri ile çalışmak, veri transferleri, iki ve üç boyutlu kaya projesi çizim modelleri oluşturmak

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik ve Bilgisayar Laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kaya Mühendisliği Uygulamalarına Giriş; Kaya Mühendisliği Proje Çeşitleri Literatür çalışması Kütüphane ve internet çalışması
2 Kaya Yüzeyi (Topograpya) Oluşturulması; bilgisayar destekli modelleme Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
3 Aliyman oluşturulması; Karayolu, şev ve diğer kaya yapıları aliymanları Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
4 Profil tasarımı; Proje sahasının oluşturulması, profil ve enine kesitler, ulusal ve uluslararası standartlar kapsamında tasarım Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
5 Temel Koridor Tasarımı; Ulusal ve uluslararası standartlar kapsamında karayolu tasarımı Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
6 Kesişen Tipte Yapı Tasarımı Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
7 Altyapı tasarımı Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
8 Arasınav Önceki derslerin tekrarı Masa başı ve bilgisayarla çalışma
9 Parsel oluşturulması Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
10 Tesviye Tasarımı ve Uygulanması; karmaşık tesviye tasarımlarının hazırlanması Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
11 Kaya kazısı ve dolgusu tasarımı; şev tasarımı, gölet tasarımı Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
12 Kübaj hesapları Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
13 Plan ve plan profil paftalarının hazırlanması Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
14 Animasyon oluşturulması; Kaya projesi aşamalarının animasyonla açıklanması (1) Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
15 Animasyon oluşturulması; Kaya projesi aşamalarının animasyonla açıklanması (2) Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma
16/17 Final Sınavı Dönem derslerinin çalışılması Masa başı ve bilgisayarla çalışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Pariseau W. G. 2008. Solution Manual to Design Analysis in Rock Mechanics. BALKEMA
 Wedding, J. and McEachron S. 2013. Mastering Autocad Civil 3D. Sybex
 KGM. 2001. Esnek Üstyapılar Projelendirme Rehberi, Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara, 159s
 Pariseau W. G. 2007. Design Analysis in Rock Mechanics. BALKEMA
 KGM. 2006. KTŞ, Karayolu Teknik Şartnamesi, Yol Altyapısı, Sanat Yapıları, Köprü Ve Tüneller, Üstyapı ve Çeşitli İşler. Karayolları Genel Müdürlüğü, Ankara, 761s
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 7 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 5
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 5
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 5
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 2
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 5
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 5
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 5
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 5
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 5
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 5
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 5
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 5
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 5
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 2
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 3
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 5
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 4
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 2 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 74
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.96
Dersin AKTS Kredisi: 3