|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Petroloji I |
|
Dersin Kodu |
: |
J 425 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OSMAN PARLAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Petroloji ile petrografi arasındaki farkı kavrar Kayaçları oluşumunu etkileyen jeokimyasal süreçleri anlar Tüm kayaç ve mineral kimyası analizlerini yorumlar CIPW normlarını öğrenir ve yorumlar İzotopların jeolojide kullanımı hakkında bilgi sahibi olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere petroloji kavramı hakkında temel bilgiler vermek, magmatik-metamorfik ve sedimanter kayaçları etkileyen jeokimyasal süreçleri tanıtmak, kayaçların petrolojik özelliklerinin ortaya çıkarılmasına yardımcı olan tüm kayaç-mineral kimyası-CIPW normları ve izotoplar hakkında bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Petrolojinin nedir? Petrografi ile petroloji arasındaki fark nedir? Magmatik, sedimanter ve metamorfik kayaçların jeokimyasını etkileyen jeolojik süreçler. Kayaçların jeokimyasal analiz için hazırlanması. Jeokimyada analitik metodlar. Ana, İz ve Nadir toprak elementleri ve önemleri. CIPW normları. İzotopların jeokimyadaki önemi. İzotopların jeolojik problemlerin çözümünde kullanımı. Magmatik, metamorfik ve sedimanter kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Petrolojinin nedir? Petrografi ile petroloji arasındaki fark nedir? |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
2 |
Magmatik, sedimanter ve metamorfik kayaçların jeokimyasını etkileyen jeolojik süreçler. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
3 |
Kayaçların jeokimyasal analiz için hazırlanması. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
4 |
Jeokimyada analitik metodlar. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
5 |
Ana elementler ve önemleri. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
6 |
İz elementler ve önemleri. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
7 |
Nadir toprak elementleri ve önemleri. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
8 |
Arasınav |
Okuma |
Yazılı ve sözlü sınav |
|
9 |
CIPW normları ve önemi. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
10 |
İzotopların jeokimyadaki önemi. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
11 |
İzotopların jeolojik problemlerin çözümünde kullanımı. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
12 |
Magmatik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı-1. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
13 |
Magmatik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı-2. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
14 |
Metamorfik kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
15 |
Sedimanter kayaçlarda jeokimyasal verilerin kullanımı. |
Okuma |
Yüz yüze eğitim |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Okuma |
Yazılı ve sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Rollinson, H. 1993; Using Geochemical Data: evaluation, presentation, interpretation. Pearson, Prentice Hall, p1-352.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
5 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
4 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
4 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
4 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
4 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
4 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
4 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
4 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
5 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
4 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 87 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|