|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Jeoteknik |
|
Dersin Kodu |
: |
J 408 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN ÇETİN Prof.Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ Doç.Dr. SEDAT TÜRKMEN Dr.Öğr. ÜyesiDr. TOLGA ÇAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eksantrik yükler altındaki yapılar için taşıma gücü ve oturma hesabı yapma becerisi kazanır. Aktif faylarda tampon bölge oluşturur. Kaya ve zemin mekaniği arazi deneyleri ve taşıma gücü hesaplamaları yapma becerisi kazanır. Geçirimsizleştirme yöntemlerini öğrenir. Baraj perde tasarımını öğrenir. Tünel kazı ve desteklemelerini öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
J 405 Zemin Mekaniği Iı J 313 Mühendislik Jeolojisi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Uygulamalı Jeoloji anabilimdalında mühendislik jeolojisi, zemin mekaniği, kaya mekaniği, hidrojeoloji, CBS gibi farklı disiplinlerde öğrenilen konularla ilgili uygulamalı projeler yaparak disiplinlerarası çalışma ve yöntemleri öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kaya ve zemin mekaniği arazi deneyleri ve taşıma gücü hesaplamaları, Geçirimsizleştirme yöntemleri, baraj perde tasarımı, Tünel kazı ve desteklemeleri. Bir şalt sahasındaki eksantrik yükler altındaki yapılar için taşıma gücü ve oturma hesabı, aktif faylarda tampon bölge uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bir şalt sahasındaki eksantrik yükler altındaki yapılar için taşıma gücü hesabı |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
2 |
Aynı şalt sahasındaki yapılar için oturma hesabı |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunma |
Düz anlatım |
|
3 |
Aktif faylarda tampon bölgelerin oluşturulmasına örnekler |
İlgili makalenin fotokopiciden alınarak okunması |
Düz anlatım |
|
4 |
Çöllolar açık ocağında stabilite açısından kritik seviyeler üzerinde zemin mekaniği deneyleri |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
5 |
Çöllolar açık ocağında stabilite sorunları |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
6 |
Çöllolar açık ocağında CBS uygulamaları |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
7 |
Yeraltısuyu ve jeoteknik problemler |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Sınava kadar anlatılan konuların çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Tünellerde yeraltısuyunun yarattığı problemler ve çözüm alternatifleri |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
10 |
Geçirimsizleştirme ve Susuzlaştırma yöntemleri |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
11 |
Barajlarda Perde tasarımı |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
12 |
Tünel Kazı ve destekleme sistemleri |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
13 |
Kaya ve zemin mekaniği yerinde deneyleri; pressiyometre, SPT, CPT, Plaka yükleme deneyi |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
14 |
Hidrolik kriko deneyi, yerinde kesme deneyi, dilatometre deneyi |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
15 |
Basınçlı su deneyi ve lugeon hesaplaması |
Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava kadar anlatılan konuların çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Uzuner, B.A., 2010, Temel Zemin Mekaniği, Teknik Yayınevi
Genç, D. 2008. Zemin Mekaniği ve Temeller, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, s. 848.
Önalp, A. ve Sert, S., 2006. Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, s. 368.
Mollamahmutoğlu, M. And Kayabalı, K., 2005. Temel Tasarımı, İlkeler ve Uygulamalar, Gazi Kitabevi, s. 816 (Çeviri: Coduto, D.P., 2001. Foundation Design: Principles and Applications, Prentice-Hall.)
Ulusay, R. 2011 Jeoteknik pratik bilgiler
Bieniawski, Z.T. 1989.
Engineering rock mass classifications.
New York: Wiley
DESIGN OF. SMALL DAMS. UNITED STATES DEPARTMENT OF THE INTERIOR. BUREAU OF RECLAMATION. A Water Resources Technical Publication.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
4 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
5 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
4 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
4 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
5 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
5 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
4 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
5 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
4 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
4 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
4 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|