Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Jeoteknik

Dersin Kodu : J 408

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN ÇETİN
Prof.Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ
Doç.Dr. SEDAT TÜRKMEN
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TOLGA ÇAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Eksantrik yükler altındaki yapılar için taşıma gücü ve oturma hesabı yapma becerisi kazanır.
Aktif faylarda tampon bölge oluşturur.
Kaya ve zemin mekaniği arazi deneyleri ve taşıma gücü hesaplamaları yapma becerisi kazanır.
Geçirimsizleştirme yöntemlerini öğrenir.
Baraj perde tasarımını öğrenir.
Tünel kazı ve desteklemelerini öğrenir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : J 405 Zemin Mekaniği Iı
J 313 Mühendislik Jeolojisi

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Uygulamalı Jeoloji anabilimdalında mühendislik jeolojisi, zemin mekaniği, kaya mekaniği, hidrojeoloji, CBS gibi farklı disiplinlerde öğrenilen konularla ilgili uygulamalı projeler yaparak disiplinlerarası çalışma ve yöntemleri öğretmek.

Dersin İçeriği : Kaya ve zemin mekaniği arazi deneyleri ve taşıma gücü hesaplamaları, Geçirimsizleştirme yöntemleri, baraj perde tasarımı, Tünel kazı ve desteklemeleri. Bir şalt sahasındaki eksantrik yükler altındaki yapılar için taşıma gücü ve oturma hesabı, aktif faylarda tampon bölge uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bir şalt sahasındaki eksantrik yükler altındaki yapılar için taşıma gücü hesabı Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
2 Aynı şalt sahasındaki yapılar için oturma hesabı Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunma Düz anlatım
3 Aktif faylarda tampon bölgelerin oluşturulmasına örnekler İlgili makalenin fotokopiciden alınarak okunması Düz anlatım
4 Çöllolar açık ocağında stabilite açısından kritik seviyeler üzerinde zemin mekaniği deneyleri Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
5 Çöllolar açık ocağında stabilite sorunları Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
6 Çöllolar açık ocağında CBS uygulamaları Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
7 Yeraltısuyu ve jeoteknik problemler Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
8 Arasınav Sınava kadar anlatılan konuların çalışılması Yazılı Sınav
9 Tünellerde yeraltısuyunun yarattığı problemler ve çözüm alternatifleri Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
10 Geçirimsizleştirme ve Susuzlaştırma yöntemleri Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
11 Barajlarda Perde tasarımı Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
12 Tünel Kazı ve destekleme sistemleri Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
13 Kaya ve zemin mekaniği yerinde deneyleri; pressiyometre, SPT, CPT, Plaka yükleme deneyi Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
14 Hidrolik kriko deneyi, yerinde kesme deneyi, dilatometre deneyi Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
15 Basınçlı su deneyi ve lugeon hesaplaması Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Düz anlatım
16/17 Final Sınavı Sınava kadar anlatılan konuların çalışılması Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Uzuner, B.A., 2010, Temel Zemin Mekaniği, Teknik Yayınevi
 Genç, D. 2008. Zemin Mekaniği ve Temeller, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, s. 848.
 Önalp, A. ve Sert, S., 2006. Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Birsen Yayınevi, İstanbul, s. 368.
 Mollamahmutoğlu, M. And Kayabalı, K., 2005. Temel Tasarımı, İlkeler ve Uygulamalar, Gazi Kitabevi, s. 816 (Çeviri: Coduto, D.P., 2001. Foundation Design: Principles and Applications, Prentice-Hall.)
 Ulusay, R. 2011 Jeoteknik pratik bilgiler
 Bieniawski, Z.T. 1989. Engineering rock mass classifications. New York: Wiley
 DESIGN OF. SMALL DAMS. UNITED STATES DEPARTMENT OF THE INTERIOR. BUREAU OF RECLAMATION. A Water Resources Technical Publication.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 5
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 4
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 5
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 5
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 4
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 4
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 4
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 5
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 4
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 4
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 5
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 5
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 4
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 4
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 4
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 4
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2