|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Zemin Mekaniği Iı |
|
Dersin Kodu |
: |
J 405 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Proktor deneyleri ile zeminlerin kompaksiyon özellikerini (?kmax ve ?opt) belirler ve yorumlar. Tek eksenli, üç eksenli ve kesme kutusu dayanım parametrelerini ilgili deney ve hesaplarını yaparak belirler ve yorumlar. Konsolidasyon deneyi ile zeminlerin önkonsolidasyon basıncını, konsolidasyon derecesini, konsolidasyon katsayılarını ve zemin hafizasını belirler ve bunları uygulamalarda kullanıp yorumlar. Taşıma gücü ve oturma hesaplarını yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
J 302 Zemin Mekaniği I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Zeminlerin kompaksiyon, konsolidasyon, tek eksenli, üç eksenli ve kesme kutusu dayanım özelliklerin belirlenmesini, taşıma gücü ve oturma hesaplarının yapılmasını öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Zeminlerin kompaksiyon özellikleri, zeminlerin tek eksenli ve üç eksenli (konsolidasyonsuz drenajsız, konsolidasyonlu drenajsız, konsolidasyonlu drenajlı), direk kesme dayanımı (konsolidasyonsuz drenajsız, konsolidasyonlu drenajsız, konsolidasyonlu drenajlı), konsolidasyon, zeminlerin taşıma gücü, oturma hesaplamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Zeminlerde kompaksiyon, Maksimum kuru birim hacim ağırlık ve optimum su içeriği |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
2 |
Doku (Fabrik), Kompaksiyon ilişkisi, Kompaksiyon-Konsolidasyon farkı |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
3 |
Zeminlerin tek eksenli dayanımı |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
4 |
Zeminlerin kesme dayanımı, UU, CU ve CD Kesme dayanımları |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
5 |
Zeminlerin üç eksenli dayanımı, UU, CU ve CD üç eksenli dayanımlar |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
6 |
Üç eksenli, Tek eksenli ve Kesme dayanım farkları, Uygulama koşulları |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
7 |
Zeminlerin konsolidasyonu, konsolidasyon derecesi, ön konsolidasyon basıncı |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava kadar işlenen konuların çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Zeminlerin aşırı konsolidasyonu ve oluşum nedenleri |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
10 |
Konsolidasyon katsayıları (Cc, Cv, Mv, av) |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
11 |
Log-zaman yöntemi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
12 |
Karekök-zaman yöntemi |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması ve deney föylerinin fotokopiciden alınması |
Düz anlatım ve laboratuvar |
|
13 |
Zemin deneylerinin geçerlilik şartları, proje ve arazi şartlarına göre tercih durumları |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
14 |
Zeminlerde taşıma gücü hesapları |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
15 |
Zeminlerde oturma hesapları |
Önerilen ders kitabında ilgili bölümlerin okunması |
Düz anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava kadar işlenen konuların çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Holtz, R. D. ve Kovacs, W. D., 1981. Geoteknik Mühendisliğine Giriş, Gazi Kitabevi
Uzuner, B.A., 2010, Temel Zemin Mekaniği, Teknik Yayınevi
Aytekin, M. 2004., Deneysel Zemin Mekaniği, Teknik Yayınevi, Ankara
Genç, D. 2008. Zemin Mekaniği ve Temeller, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları
Mollamahmutoğlu, M. And Kayabalı, K., 2005. Temel Tasarımı, İlkeler ve Uygulamalar (Çeviri, Coduto, D.P.), Gazi Kitabevi, s. 816.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
4 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
5 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
4 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
3 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
5 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
5 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
4 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
4 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
5 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
3 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 84 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|