|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fosil Yakıtlar |
|
Dersin Kodu |
: |
J 404 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Organik malzemenin birikimi ve korunması ile ilgili oluşumu anlar.
Petrolün oluşumu, göçü, birikimi ve kapanlanma ile ilgili gelişmeleri anlar. Kömürlerin oluşumu ve diyajenezi ile sınıflandırılmasını anlar. Asfaltitlerin oluşumunu anlar. Bitümlü şeyllerin oluşumunu, sınıflandırılmasını ve karakteristik özelliklerini anlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere Fosil yakıtların araştırılması ile ilgili nasıl çalışılacağı ve yerkabuğunda bulunan fosil yakıtların özellikleri ile önemini açıklamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar, Yakıtların genel sınıflandırılması, Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler, Rezervuar kayalar ve özellikleri, Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları; Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. Kömür hakkında genel bilgiler, Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları, Kömür petrografisi, Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri, Bitümlü şeyler ve asfaltitler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte Dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
2 |
Yakıtların genel sınıflandırılması, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
3 |
Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
4 |
Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
5 |
Rezervuar kaya ve özellikleri, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
6 |
Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları; |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
7 |
Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
8 |
Arasınav |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı |
|
9 |
Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
10 |
Kömür hakkında genel bilgiler, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
11 |
Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
12 |
Kömür petrografisi, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
13 |
Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri, |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
14 |
Bitümlü şeyler ve asfaltitler. |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
15 |
Genel Konu Tekrarı |
Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması |
Sözlü Sunum |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kural, O. 1994; Kömür, İstanbul.
Göksu, E., 1974. Petrol Jeolojisi, İTÜ Yayını, İstanbul.
Köksoy, M., 1987, Yakıtlar Jeolojisi, Hacettepe Üniv. Yayını, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
5 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
3 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
5 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
4 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
5 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
4 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
3 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
4 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
4 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
5 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
4 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 59 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|