Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fosil Yakıtlar

Dersin Kodu : J 404

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Organik malzemenin birikimi ve korunması ile ilgili oluşumu anlar.
Petrolün oluşumu, göçü, birikimi ve kapanlanma ile ilgili gelişmeleri anlar.
Kömürlerin oluşumu ve diyajenezi ile sınıflandırılmasını anlar.
Asfaltitlerin oluşumunu anlar.
Bitümlü şeyllerin oluşumunu, sınıflandırılmasını ve karakteristik özelliklerini anlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere Fosil yakıtların araştırılması ile ilgili nasıl çalışılacağı ve yerkabuğunda bulunan fosil yakıtların özellikleri ile önemini açıklamaktır.

Dersin İçeriği : Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar, Yakıtların genel sınıflandırılması, Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler, Rezervuar kayalar ve özellikleri, Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları; Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. Kömür hakkında genel bilgiler, Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları, Kömür petrografisi, Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri, Bitümlü şeyler ve asfaltitler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, yerkabuğundaki enerji kaynağı olan yakıtlar, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
2 Yakıtların genel sınıflandırılması, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
3 Petrol hakkında genel bilgiler, Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
4 Petrolün oluşumu ve kökeni hakkında görüşler, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
5 Rezervuar kaya ve özellikleri, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
6 Petrolün göçü, petrol kapanları ve farklı havzalardaki petrol oluşumları; Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
7 Hidrokarbon aranması, petrol ve doğal gazın aranma yöntemleri. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
8 Arasınav Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Yazılı
9 Kömürün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
10 Kömür hakkında genel bilgiler, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
11 Kömürün sınıflandırılması, turba oluşumu, kömürleşme, kömür yatakları, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
12 Kömür petrografisi, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
13 Türkiye’deki taşkömürü ve linyit yatakları, arama yöntemleri, Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
14 Bitümlü şeyler ve asfaltitler. Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
15 Genel Konu Tekrarı Önerilen ders kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması Sözlü Sunum
16/17 Final Sınavı Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Yazılı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kural, O. 1994; Kömür, İstanbul.
 Göksu, E., 1974. Petrol Jeolojisi, İTÜ Yayını, İstanbul.
 Köksoy, M., 1987, Yakıtlar Jeolojisi, Hacettepe Üniv. Yayını, Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 5
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 4
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 5
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 3
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 4
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 4
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 5
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 4
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 5
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 4
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 4
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 3
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 4
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 4
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 4
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 5
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 4
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 59
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.36
Dersin AKTS Kredisi: 2