|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Jeofizik |
|
Dersin Kodu |
: |
J 403 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. HATİCE KARAKILÇIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yeraltı ile ilgili çeşitli sorunların çözümünde uygulanan farklı jeofizik yöntemlerini öğrenir. Jeofizik ölçümlerde farklı parametrelerin hesaplandığını tespit eder. Yeraltı varlıklarının (maden, petrol, su gibi) yerlerinin tespitini öğrenir. Mühendislik yapılarının yapım, bakım ve onarım aşamasında jeofiziğin önemi bilir. Depremlerin önceden belirlenmesin de hangi yöntemler uygulandığını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere uygulamalı jeofizikteki yöntemlerle yeraltının yapısı hakkında kapsamlı bilgi vermek ve yeraltı ile ilgili mühendislik problemlerinin çözümünde fizik ve matematiğin önemini öğretmek,yeni ve gelişmekte olan meslek uygulamaları hakkında farkındalık oluşturmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Jeofiziğe giriş, Jeofizik Verilerinin Yorumlanması, Gravite, Manyetik, Jeomanyetizma, Paleomanyetizma; Jeofizik Mühendisliği, Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler, (Doğal Potansiyel, Misealamasse, Düşey Elektrik Sondajı, VLF, Tellürik ve Manyetik Yöntemler ), Sismoloji, Sismik (Sismik Kırılma ve Sismik Yansıma Yöntemleri), Kuyu Logları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Jeofiziğe Giriş, Arama ve Küresel Jeofizik. |
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
2 |
Gravite Yöntemi. Gravitenin temel prensipleri ve basit teori, Newtonun yer çekimi kanunu, İzostazi ve yer çekimi, gravitasyonel potansiyel, gravite yönteminde uygulanan düzeltmeler, yerin gravitesi, gravite aleti, gravitenin mutlak ve göreceli ölçümü, Şekli basit cisimlerin gravite anomalileri (Fay, dayk, küre gibi), Arazi işlemleri ve yorumu.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
3 |
Manyetik Yöntem. Manyetik alan temel teorisi, yerin manyetizması, Paleomanyetizma, Manyetik cihazlar, Yer manyetik ölçümü, Manyetik Yöntemde Düzeltmeler, Basit şekilli manyetik etkiler, Manyetik anomaliler ve yorumu.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
4 |
Elektrik ve Elektromanyetik Yöntemler. Elektrik metodların sınıflandırılması. Eş Potansiyel yöntemi. Misealamasse Yöntemi. Nokta Elektrot Yöntemi. Paralel tel yöntemi.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
5 |
Dogal Potansiyel (SP) Yöntemi. Jeotermal alanlarda ve maden etütlerinde SP uygulanması.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
6 |
Özdirenç Yöntemleri. Ohm Kanunu. Kayaçlarda Elektriğin İletimi. Özdirencin Ölçülmesi. Rezistivite Cihazları ve Ölçüm sistemi. Elektrik Özdirenç Sondaj Yöntemi. Elektrik Özdirenç Profil Yöntemi. Yeraltısuyunu etkileyen Parametreler.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
7 |
Çok elektrotlu görünür özdirenç Yöntemi ve arazi uygulamaları (Fay, maden ,yeraltısuyu, tatlı su-tuzlu su, boşluk, zemin özellikleri gibi).
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
8 |
Ara Sınav.
|
sınava hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Elektromağnetik yöntemlere giriş. VLF (çok düşük frekans) ve GPR (Yer radarı) yöntemleri.
Magnetotellürik Yöntem (MT), TEM, CSAMT yöntemleri. |
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
10 |
Magnetotellürik Yöntem (MT), TEM, CSAMT yöntemleri. |
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
11 |
İndüksiyon Polarizasyon (IP) Yöntemi: IP’nin kökeni ve Polarizasyonu. IP’nin zaman domeninde ve frekans domeninde incelenmesi. IP de gürültü kaynakları. IP’nin avantaj ve dezavantajları. IP’nin arazi de uygulanışı. IP anomalileri ve yorumu.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
12 |
Sismik Yöntemler. Sismik nedir? Sismik nerelerde uygulanır? Sismik Refleksiyon ve Refraksiyon nedir? Petrolün oluştuğu ortamlar. Düşük hızlı tabaka (LVL). Sismikde Düzeltmeler. Sismik enerji kaynakları.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
13 |
Sinyal ve gürültü. Sismik yorumlama. Denizlerde sismik yöntemler. Zemin parametrelerinin bulunması.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
14 |
Kuyu Logu. Doğal Potansiyel Logu, Özdirenç Logları, İndüksiyon logu, Mikrolog, Sonic log, Gamma ışını logu, Nötron logu, Yoğunluk logu, Sıcaklık logu.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
15 |
Kuyu Logu. Doğal Potansiyel Logu, Özdirenç Logları, İndüksiyon logu, Mikrolog, Sonic log, Gamma ışını logu, Nötron logu, Yoğunluk logu, Sıcaklık logu.
|
Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. |
Ders notu, powerpoint sunuları. |
|
16/17 |
Ara Sınav.
|
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ergin, K. Uygulamalı Jeofizik. İ.T.Ü. Maden. Fak. Yayını, İstanbul.
Öztürk. K. Elektrik ve Elektromağnetik Prospeksiyon Yöntemleri. İ.Ü .Yayını.
Kearey, P., Brooks, M., 1990. Jeofiziğe Giriş, 2. Baskı , Blackwell Bilim Yayınları.
Us. U., 1993. Sismik Yöntemler ve Yorumlamaya Giriş, TMMOB, Jeofizik Müh. Odası.
Yüksel. S., 1991. Sismik Dışı Yöntemler, Gravite ve Manyetik, TPAO Yayınları.
Telford, W.M., Geldort, L.P., and Sheriff, R.E., 1990.Uygulamalı Jeofizik, 2nd Baskı, Cambridge Üniversitesi Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
4 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
4 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
5 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
5 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
3 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
5 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
5 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
4 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
4 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
3 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
4 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
3 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
1 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|